Fortsatt fremgang for Orkla i tredje kvartal 2017

PUBLISERT: 24 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


Orklas driftsresultat økte med 8 prosent og endte på 1.267 mill. kroner i 3. kvartal 2017.  Merkevarevirksomheten hadde 5 prosent fremgang i driftsresultatet.  

Orklas driftsinntekter økte med 5 prosent, til 9.858 millioner kroner. Merkevarevirksomheten leverte en omsetningsvekst på 4 prosent, hvorav organisk vekst utgjorde 1,2 prosent. 

Krevende kvartal
– Det har vært et krevende kvartal med fortsatte prisøkninger på sentrale råvarer i EU. Likevel har vi klart å oppnå fremgang i driftsresultatet, som følge av både topplinjevekst og kostnadsbesparelser, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

– For 14. kvartal på rad har vi organisk omsetningsvekst innenfor merkevarevirksomheten. 
Orkla Foods hadde en bred salgsvekst. Orkla Confectionery & Snacks hadde omsetningsvekst med god utvikling i alle regioner unntatt Norge. Orkla Care hadde salgsvekst i alle selskaper med unntak av House Care.

Orkla Food Ingredients' omsetningsutvikling var på nivå med tilsvarende kvartal i 2016. 

Nedgang for tilknyttede selskaper
Resultatet fra tilknyttede selskaper var på 103 millioner kroner, mot tilsvarende 141 millioner kroner i 3. kvartal 2016. Nedgangen fra fjoråret skyldes svakere resultat i Jotun. Hydro Power økte driftsresultatet med 25 prosent til 80 millioner kroner.

Økningen skyldtes i all hovedsak høyere kraftpriser enn i samme kvartal i fjor. 

Orkla mottok 2. oktober 11,86 mrd. kroner fra Norsk Hydro i foreløpig kjøpesum for salg av sin eierandel i Sapa, hvilket representerer en verdsettelse av Sapa til totalt 27 mrd. kroner på gjeldfri basis. Totalt resultatbidrag fra Sapa utgjorde per 3. kvartal 5,024 milliarder kroner. 

Orklas resultat før skatt økte med 13 prosent og endte på 1.312 millioner kroner i 3. kvartal.  Resultat per aksje fra videreført virksomhet økte med 11 prosent til 0,98 kroner i 3. kvartal 2017. 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot