Fortsatt fremgang for Orkla i tredje kvartal 2017

PUBLISERT: 24 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


Orklas driftsresultat økte med 8 prosent og endte på 1.267 mill. kroner i 3. kvartal 2017.  Merkevarevirksomheten hadde 5 prosent fremgang i driftsresultatet.  

Orklas driftsinntekter økte med 5 prosent, til 9.858 millioner kroner. Merkevarevirksomheten leverte en omsetningsvekst på 4 prosent, hvorav organisk vekst utgjorde 1,2 prosent. 

Krevende kvartal
– Det har vært et krevende kvartal med fortsatte prisøkninger på sentrale råvarer i EU. Likevel har vi klart å oppnå fremgang i driftsresultatet, som følge av både topplinjevekst og kostnadsbesparelser, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

– For 14. kvartal på rad har vi organisk omsetningsvekst innenfor merkevarevirksomheten. 
Orkla Foods hadde en bred salgsvekst. Orkla Confectionery & Snacks hadde omsetningsvekst med god utvikling i alle regioner unntatt Norge. Orkla Care hadde salgsvekst i alle selskaper med unntak av House Care.

Orkla Food Ingredients' omsetningsutvikling var på nivå med tilsvarende kvartal i 2016. 

Nedgang for tilknyttede selskaper
Resultatet fra tilknyttede selskaper var på 103 millioner kroner, mot tilsvarende 141 millioner kroner i 3. kvartal 2016. Nedgangen fra fjoråret skyldes svakere resultat i Jotun. Hydro Power økte driftsresultatet med 25 prosent til 80 millioner kroner.

Økningen skyldtes i all hovedsak høyere kraftpriser enn i samme kvartal i fjor. 

Orkla mottok 2. oktober 11,86 mrd. kroner fra Norsk Hydro i foreløpig kjøpesum for salg av sin eierandel i Sapa, hvilket representerer en verdsettelse av Sapa til totalt 27 mrd. kroner på gjeldfri basis. Totalt resultatbidrag fra Sapa utgjorde per 3. kvartal 5,024 milliarder kroner. 

Orklas resultat før skatt økte med 13 prosent og endte på 1.312 millioner kroner i 3. kvartal.  Resultat per aksje fra videreført virksomhet økte med 11 prosent til 0,98 kroner i 3. kvartal 2017. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red