Etter et innspill fra Christian Andersson gjorde Skyr noen optimeringsendringer på emballasjen som sparer 23 lastebiler i året.
Etter å ha kjøpt et brett med Skyr på sin nærbutikk i Moelv, skrev Christian Andersson en liste med løsninger som kunne gjøre 16 millioner Skyr-begre mer klimasmarte. Han ville ha lavere lokk, bredere bunn og gjenvinnbar plast som materiale.
Q-sjef, Bent Myrdahl, forteller at de stadig møter høyere forbrukerkrav til klimasmarte produkter.
– All produksjon har en påvirkning på miljøet, og vi ønsker at den skal være så lav som mulig. Nå får vi plass til enda flere produkter per leveranse. Justeringen på Skyr-emballasjen sparer oss fra å frakte 23 lastebiler med plast i året, sier Myrdahl.
Mange henvendelser om emballasje
Q-sjefen forteller at de får mange henvendelser som går på emballasje, og spesielt på Skyr-lokket.
– Skyr-fansen er miljøbevisste, og vi har fått tydelige tilbakemeldinger på at dette er endringer de ønsker hjertelig velkommen. Vi håper at dette gjør det enda enklere for forbruker å ta gode og miljøvennlige valg i butikk, sier han.
Da Q-sjefen møtte han i Brumunddal fikk han se noen av de første begrene på markedet. Den ydmyke forbrukeren trodde han skulle få noen vareprøver, i stedet ventet en overraskelse.
— Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt hadde jeg en forventing om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en Innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.