Forslag fra engasjert forbruker fikk Q til å endre Skyr-begeret

PUBLISERT: 15 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

Chrisitan Andersson ( til høyre) vant Q-meierienes innovasjonspris for sine forslag.|

Etter et innspill fra Christian Andersson gjorde Skyr noen optimeringsendringer på emballasjen som sparer 23 lastebiler i året.

Etter å ha kjøpt et brett med Skyr på sin nærbutikk i Moelv, skrev Christian Andersson en liste med løsninger som kunne gjøre 16 millioner Skyr-begre mer klimasmarte. Han ville ha lavere lokk, bredere bunn og gjenvinnbar plast som materiale.

Q-sjef, Bent Myrdahl, forteller at de stadig møter høyere forbrukerkrav til klimasmarte produkter.

– All produksjon har en påvirkning på miljøet, og vi ønsker at den skal være så lav som mulig. Nå får vi plass til enda flere produkter per leveranse. Justeringen på Skyr-emballasjen sparer oss fra å frakte 23 lastebiler med plast i året, sier Myrdahl.

Mange henvendelser om emballasje

Q-sjefen forteller at de får mange henvendelser som går på emballasje, og spesielt på Skyr-lokket.

– Skyr-fansen er miljøbevisste, og vi har fått tydelige tilbakemeldinger på at dette er endringer de ønsker hjertelig velkommen. Vi håper at dette gjør det enda enklere for forbruker å ta gode og miljøvennlige valg i butikk, sier han.

Da Q-sjefen møtte han i Brumunddal fikk han se noen av de første begrene på markedet. Den ydmyke forbrukeren trodde han skulle få noen vareprøver, i stedet ventet en overraskelse.

— Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt hadde jeg en forventing om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en Innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot