Forslag fra engasjert forbruker fikk Q til å endre Skyr-begeret

PUBLISERT: 15 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

Chrisitan Andersson ( til høyre) vant Q-meierienes innovasjonspris for sine forslag.|

Etter et innspill fra Christian Andersson gjorde Skyr noen optimeringsendringer på emballasjen som sparer 23 lastebiler i året.

Etter å ha kjøpt et brett med Skyr på sin nærbutikk i Moelv, skrev Christian Andersson en liste med løsninger som kunne gjøre 16 millioner Skyr-begre mer klimasmarte. Han ville ha lavere lokk, bredere bunn og gjenvinnbar plast som materiale.

Q-sjef, Bent Myrdahl, forteller at de stadig møter høyere forbrukerkrav til klimasmarte produkter.

– All produksjon har en påvirkning på miljøet, og vi ønsker at den skal være så lav som mulig. Nå får vi plass til enda flere produkter per leveranse. Justeringen på Skyr-emballasjen sparer oss fra å frakte 23 lastebiler med plast i året, sier Myrdahl.

Mange henvendelser om emballasje

Q-sjefen forteller at de får mange henvendelser som går på emballasje, og spesielt på Skyr-lokket.

– Skyr-fansen er miljøbevisste, og vi har fått tydelige tilbakemeldinger på at dette er endringer de ønsker hjertelig velkommen. Vi håper at dette gjør det enda enklere for forbruker å ta gode og miljøvennlige valg i butikk, sier han.

Da Q-sjefen møtte han i Brumunddal fikk han se noen av de første begrene på markedet. Den ydmyke forbrukeren trodde han skulle få noen vareprøver, i stedet ventet en overraskelse.

— Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt hadde jeg en forventing om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en Innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red