Forfalskninger i søkelyset på Ipack-Ima 2018

PUBLISERT: 28 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar

Beskyttelse mot forfalskninger vokser i takt med spredningen av forfalskede produkter. Emballasjen har en sentral rolle, og nye teknologier vises på Ipack-Ima 2018.

Det er spesielt markedene i USA, Italia og Frankrike som har vært hardt utsatt for forfalskning av varemerker. I Italia omsetter varemerker med italienskklingende navn omsette for over 60 milliarder euro.

Falsk «italiensk» geitost selges i USA
Sju av ti italienskklingende «pecorino»-geitoster som selges i USA er falske, selv om de har navn som får det til å virke som om de er laget i Italia. Over hele verden lages det regler og avtaler for å gjøre noe med dette problemet.

I september 2016 underskrev det italienske landbruksdepartementet en avtale med e-handelsgiganten Alibaba for å fremme det italienske landbruket og motarbeide forfalskede produkter.

PMMI har laget undersøkelsen «Brand Protection and Product Traceability» som viser at forfalskninger forventes å øke med tre prosent årlig. Dette vil føre til at markedet for anti-counterfeiting vil vokse med mellom 12,8 prosent og 16 prosent de neste fem årene.

Emballasje har en stor rolle
Nord-Amerika er den regionen der systemer som skal avdekke forfalskninger – anti-counterfeiting – er mest utbredt, fulgt av Europa. Men den største veksten fra nå til 2020 er ventet i Asia (18,1%).

Emballasje spiller en stor rolle i dette markedet, ikke bare for luksusvarer, farmasøytiske produkter og leker, men også mat og drikke.

Allied Market Research har beregnet at anti-forfalskningsmarkedet vil omsette for 62,5 milliarder USD innen 2020. Med dette som bakgrunn er teknologi som kan bekjempe forfalskninger valgt som et av fokusområdene på Ipack-Ima 2018.

Hologrammer og RFID
Basert på eksisterende teknologi vil hologrammer spille en ledende rolle blant de verktøyene som finnes for matemballasje, mens RFID er ventet å vokse raskest med 20,4 prosent årlig.

Molekylære brikker blir stadig oftere tatt i bruk, for eksempel SigNature DNA som kan inkluderes i etikett-trykkfargen på F-pak og D-pak. DNATrax er et sporbarhetssystem som påføres direkte på matvarene som opprinnelig ble utviklet i USA for biosikkerhetssektoren.

Les mer om Ipack-Ima 2018 her

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x