Forbrukerne i tvil om hva som er bærekraftig emballasje

PUBLISERT: 25 april 2023
OPPDATERT: 25 april
Illustrasjon: IPSOS

IPSOS har gjennomført en undersøkelse hvor de har spurt forbrukere om deres oppfatninger av hva som er bærekraftig.

For å forstå effekten av ulike emballasjematerialer og design som en drivkraft for valg, undersøkte de forbrukere på tvers av fem markeder ved å bruke Ipsos DUEL, en valgbasert undersøkelse der attraktivitet defineres gjennom preferanse og responstid.

Analysen avslørte fem nøkkelfunn:

  1. For forbrukere er det ikke noe universelt bærekraftig materiale: fra et marked til et annet – og til og med mellom kategorier i samme marked – varierer hva forbrukerne oppfatter som det mest bærekraftige emballasjematerialet mellom plast, glass, kartong og metall.
  2. Kontekst, utførelse og krav har betydning : selv når forbrukere har en klar mening om at ett materiale er mer bærekraftig enn et annet, kan de fortsatt velge et produkt pakket i et annet materiale.
  3. Det er ingen universelt tiltalende kombinasjon av emballasjekrav : mellom markeder og til og med mellom kategorier i samme marked, kan det hende at forbrukere ikke intuitivt knytter et bærekraftkrav til det samme materialet.
  4. De fleste forbrukere er ikke klare til å betale for den eneste fordelen med bærekraft men bærekraft kan bidra til førsteklasses oppfatning av produktet.
  5. Det finnes ikke noe som heter en gjennomsnittsforbruker: avhengig av deres bekymringsnivå og deres engasjement for miljøet, kan forbrukernes holdninger til materiale og betalingsvillighet være betydelig forskjellig.

Hele undersøkelsen (på engelsk) kan lastes ned som pdf herfra.

Les mer

Nye EU-regler for å redusere, gjenbruke og gjenvinne emballasje

Onsdag i forrige uke vedtok EU-parlamentet nye regler for å gjøre emballasje mer bærekraftig og redusere emballasjeavfall i EU. Slik oppsummerer Europaparlamentet det man har kommet frem til.
markus-spiske-wIUxLHndcLw-unsplashx

Vanskelig for mange varemerkeeiere å nå bærekraftsmålene i tide

Året 2025 kan bli et vanskelig år for mange merkevareeiere. Det er året som ofte settes som målår for å nå bærekraftsmålene, ikke minst når det gjelder emballasjematerialer og da ikke minst når det gjelder plast.
varumarken-agande-rad-ron-1200-px-768x512

Metsä Board moderniserer Simpele kartongbruk

Metsä Board har tatt en investeringsbeslutning om å fornye den falskartongmaskinen i Simpele i Finland, noe som vil forbedre kvaliteten på falskartong og øke produksjonseffektiviteten.
Metsa-Board-Simpele_winterx

Ny monofilm av PE for frysepakninger

Bonduelle, ExxonMobil og Constantia Drukpol har i fellesskap utviklet en polyetylen monofilm som oppfyller de tøffe kravene til fryseemballasje.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy

Siste nytt

Nye EU-regler for å redusere, gjenbruke og gjenvinne emballasje

Onsdag i forrige uke vedtok EU-parlamentet nye regler for å gjøre emballasje mer bærekraftig og redusere emballasjeavfall i EU. Slik oppsummerer Europaparlamentet det man har kommet frem til.
markus-spiske-wIUxLHndcLw-unsplashx

Vanskelig for mange varemerkeeiere å nå bærekraftsmålene i tide

Året 2025 kan bli et vanskelig år for mange merkevareeiere. Det er året som ofte settes som målår for å nå bærekraftsmålene, ikke minst når det gjelder emballasjematerialer og da ikke minst når det gjelder plast.
varumarken-agande-rad-ron-1200-px-768x512

Konica Minolta og Fujifilm utforsker en strategisk allianse?

Konica Minolta og Fujifilm Business Innovation Corp. kunngjør at de har signert et avtalememorandum om å utforske mulighetene for en strategisk allianse i segmentene multifunksjonsprinter (MFP), kontorprinter og produksjonsprinter.
fuji-konica

Xeikon viser innovasjoner i nøkkelsegmenter på Drupa

Xeikon, som er en del av Flint Group, tilbyr digitale løsninger for både den grafiske industrien og emballasjeindustrien. På Drupa viser de frem de siste innovasjonene i disse segmentene.
SV-kollage-1536x1024x