IPSOS har gjennomført en undersøkelse hvor de har spurt forbrukere om deres oppfatninger av hva som er bærekraftig.
For å forstå effekten av ulike emballasjematerialer og design som en drivkraft for valg, undersøkte de forbrukere på tvers av fem markeder ved å bruke Ipsos DUEL, en valgbasert undersøkelse der attraktivitet defineres gjennom preferanse og responstid.
Analysen avslørte fem nøkkelfunn:
- For forbrukere er det ikke noe universelt bærekraftig materiale: fra et marked til et annet – og til og med mellom kategorier i samme marked – varierer hva forbrukerne oppfatter som det mest bærekraftige emballasjematerialet mellom plast, glass, kartong og metall.
- Kontekst, utførelse og krav har betydning : selv når forbrukere har en klar mening om at ett materiale er mer bærekraftig enn et annet, kan de fortsatt velge et produkt pakket i et annet materiale.
- Det er ingen universelt tiltalende kombinasjon av emballasjekrav : mellom markeder og til og med mellom kategorier i samme marked, kan det hende at forbrukere ikke intuitivt knytter et bærekraftkrav til det samme materialet.
- De fleste forbrukere er ikke klare til å betale for den eneste fordelen med bærekraft men bærekraft kan bidra til førsteklasses oppfatning av produktet.
- Det finnes ikke noe som heter en gjennomsnittsforbruker: avhengig av deres bekymringsnivå og deres engasjement for miljøet, kan forbrukernes holdninger til materiale og betalingsvillighet være betydelig forskjellig.
Hele undersøkelsen (på engelsk) kan lastes ned som pdf herfra.