Flott feiring av ny fabrikk hos Moltzau Packaging 

PUBLISERT: 28 februar 2019
OPPDATERT: 26 januar
Den nye maskinen ble demonstrert  med musikk og lysshow på åpningsfesten|Lars Christian Martinsen (CEO) og Christin Faukland eier og driver Moltzau Packaging.|Styreleder Erik Hanseid forteller at Moltzau møter intenrajsonal konkurranse med investering i ny teknologi

Med nytt navn, ny logo og ny fabrikk inviterte Moltzau Packaging til storslagen åpningsfest i sitt nye tilholdssted på Berger industriområde ved Skedsmokorset 28. februar.

Rundt 100 gjester, blant dem en representant fra den japanske maskinleverandøren RMGT, fant veien til fabrikken som ligger på et industriområde som er så ny at adressen ennå ikke er søkbar på GPS.

På fabrikken ble gjestene tilbudt forfriskninger og musikalsk underholdning i selve produksjonshallen før maskinene ble demonstrert for publikum.

Ny maskin som midtpunkt
Moltzau har investert i en ny offset-presse med LED UV-teknologi fra Ryobi MHI Graphic Technology (RMGT), levert av Grafisk Kompani AS.

– Maskinen er teknologisk sett det råeste i Europa, og vi har vært med på et forskningsprosess sammen med et annet trykkeri i Europa, forteller daglig leder Lars Christian Martinsen entusiastisk.

– Sammen har vi testet ut LED-farger for matemballasje med maskin- og fargeleverandører og gjort flere migrasjonstester. Selve testprosessen tok cirka to måneder med farger og diverse lakker. Jeg kan bekrefte at vi ligger innenfor normene med LED -teknologien, sier han.

– Samtidig bruker LED-teknologien mye mindre energi, og det er positivt for dagens miljødebatt.

Romslige lokaler
Maskinene ruver godt i produksjonshallen som utgjør mesteparten av lokalene som totalt er på 2.500 kvadratmeter med mulighet for utvidelse.

Moltzau bød på demokjøring av offset-maskinen og øvrige maskiner som alle for anledningen var opplyst med spotlights og akkompagnert av musikk på full guffe. Deretter ble det foredrag og presentasjoner oppe i kontoravdelingen, der også bedriften også har eget showrom.

Først ut blant foredragsholdere var styreleder Erik Hanseid, som innledet med at Moltzau var en ren trykkeribedrift da bedriften ble grunnlagt på 1800-tallet.

– Nå er vi kun emballasjeprodusent, det vil si vi produserer F-pak i kartong, sa Hanseid.

Investerer for å konkurrere
– Vi henter råkartong fra nordiske skoger. Men vi må konkurrere med leverandører utover landets grenser. Derfor har vi investert i moderne produksjonsutstyr som gjør oss konkurransedyktige, forklarte Hanseid.

Moltzau Packaging har hele verdikjeden i eget hus: Konstruksjon, design og utvikling, produksjon og ferdiggjøring. I tillegg har de høy kapasitet på trykk, noe som gir rask levering.

Selskapet tilbyr også pakking og lagerføring av varer for noen kunder.

CEFAPAK
Eirik Faukland holdt senere en presentasjon der han fortalte om suksesproduktet CEFAPAC, den plastfrie blisteremballasjen som vant ScanStar i 2016 og fikk WorldStar i 2017. 

– CEFAPAK ble utviklet som et rent kartongblister. Og hvis kunden ønsker en plastboble, bruker vi celluloseacetat i stedet for plast. Dermed er emballasjen i monomaterial, forklarte han.

Under utviklingen av blisteremballasje ble Revmatikerforeningen koblet inn for å teste at den var enkel å åpne.

Kartongleverandøren Iggesund var også til stede med tre representanter som holdt presentasjoner.
Ler mes om Moltzau

 

 

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa