Flinke pantere glemmer gløggflaskene, sier Infinitum

PUBLISERT: 21 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

Gløggflasker kan pantes, men det er likevel færre av dem som blir pantet.|

Mer enn ni av ti plastflasker og drikkevarebokser resirkuleres til nye flasker, plastprodukter og nye bokser. Men tallene for gløgg er betydelig lavere.

Hvert år selges det rundt 800 000 gløggflasker, men kun syv av ti av disse blir pantet. Det betyr at nesten 250 000 gløggflasker ikke blir resirkulert. Det viser tall fra panteselskapet Infinitum.

Flasker som ser litt annerledes ut, har en lav panteandel, forteller Randi Varberg.

Flasker som ser litt annerledes ut har en lav panteandel, forteller Randi Varberg.

Ser annerledes ut

– Flasker som ser litt annerledes ut, som gløgg, smoothieflasker og en rekke saftflasker, har en lav panteandel, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked i Infinitum.
– Det er nok en del som ikke tenker over at det også er pant på disse. Det betyr an flere går glipp av å panten sin, og viktige ressurser går tapt i innsamlingen. Heldigvis ser vi en positiv panteutvikling hvert år, også på disse produktene.

Samlet inn én milliard

Totalt finnes det rundt 3650 resirkuleringsflasker og over 3100 drikkevarebokser med pantemerke. Gløgg på plastflasker har hatt pant siden 2001, men andelen som pantes stiger sakte. Nå håper Haavik Varberg flere blir klar over at også de litt annerledes produktene gir deg pant tilbake, og at flere gløggflasker finner veien til panteautomaten.

– Pantemerket finnes på flere produkter enn mange nok er klar over, og merket betyr at det blir resirkulert og brukt til nye produkter, sier Randi Haavik Varberg.

I fjor samlet Infinitum inn over én milliard panteflasker- og bokser. Det førte til at 9 025 tonn aluminium og 20 219 tonn plast ble resirkulert.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar