Fleksibel plast og kartong vil være de raskest voksende emballasjematerialene, og representerer både utfordringer og muligheter ettersom industrien tar sikte på større bærekraft, i løpet av de neste fem årene, ifølge den siste dybdeanalysen fra Smithers.
Den nye markedsrapporten fra Smithers – The Future of Global Packaging to 2028 – er basert på en studie av 65012 individuelle nasjonale markeder over hele verden og viser at den totale verdien av sektoren vil nå 1,17 billioner dollar innen 2023. Global etterspørsel har kommet seg sterkt etter Covid-19 og påfølgende økonomiske forstyrrelser har vokst med 5,8 prosent på årsbasis mellom år 2018 og år 2021.
Globale verdier øker
Til tross for makroøkonomisk usikkerhet og økende innsatskostnader, viser Smithers modeller at den globale salgsverdien vil øke med en sammensatt årlig vekstrate (CAGR) på 3,9 prosent for å nå 1,42 billioner dollar innen 2028. Organisk vekst i utviklingsregioner vil stå for hoveddelen av denne økningen.
Markedet i Asia alene vil øke med 5,3 prosent på årsbasis i løpet av årene 2023 – 2028. De raskest utviklende markedene er Indonesia, Filippinene og India. De er tett fulgt av Kina, som allerede er det største enkeltmarkedet i verden og vil stå for 25,3 prosent av den globale emballasjeetterspørselen, målt i verdi, innen 2028. India er nå det tredje største nasjonale markedet, med et emballasjemarked som går forbi Tyskland for første gang i 2022. Disse overskygges av lignende, om enn mindre fremvoksende potensiale i Sør- og Mellom-Amerika, Afrika og Midtøsten.
Høyere kjøpekraft til forbrukere i disse regionene vil bidra til å støtte økt salg av pakket mat, helsevesen og kosmetikkemballasje. Dette vil opprettholde økt salg av fleksibel plastemballasje, som har klare fordeler i disse markedene, til tross for en økende bevissthet om vanskelighetene med å resirkulere dem ved slutten av levetiden. En global CAGR på 5,1 prosent vil gjøre fleksibel plast til det raskest voksende emballasjematerialet i løpet av de neste fem årene, med globalt salg som øker fra 197,7 milliarder dollar i 2023 til 253,2 milliarder dollar i 2028.
Papp og bølgepapp de største
Papp (bølgepapp, brettekartonger og væskekartonger) er fortsatt det største materialsegmentet, og står for 31,8 prosent av den globale verdien (373,8 milliarder dollar) i 2023. Segmentet vil vokse med 4,2 prosent CAGR gjennom 2028. Dette reflekterer en vekst under gjennomsnittet i transittsegmentet, oppveid av økende etterspørsel innen netthandel, og nye, bærekraftige, førsteklasses alternativer til plast for forbrukerapplikasjoner i utviklede regioner.
Denne siste trenden er mest tydelig i Europa. Mange ledende CPG-merker har også forpliktet seg til å forbedre bærekraften til emballasjeporteføljen deres i løpet av prognoseperioden, med innledende mål satt for 2025.
Dette gir grunnlag for innovasjon, noe som vil gjennomsyre det globale markedet i prognoseperioden. Parallelt øker etterspørselen etter resirkulert plast, men dette krever ytterligere investeringer i gjenvinningsinfrastruktur for å gi en langsiktig løsning. I første omgang vil resirkulerte materialer (PCR) være konsentrert om stiv plast og spesielt PET-drikkeemballasje, selv om fleksible materialer og polyolefiner vil dra nytte av utviklingen av mer avanserte kjemiske resirkuleringsevner i stor skala.