Fjerning av plastomslag ga tung miljøpris til Carlsberg

PUBLISERT: 20 november 2018
OPPDATERT: 26 januar

Carlsberg mottok nylig en miljøpris for å ha byttet ut plastomslaget rundt ølboksene med Snap Pack, der boksene kun sitter sammen ved hjelp av limpunkter.

Ringnes lanserte den nye emballasjeløsningen «Snap Pack» på alle Carlsbergboksene i september. Sammen med Carlsberg i Storbritannia var Ringnes først i verden til å ta i bruk limteknologien som holder boksene sammen uten bruk av plast. 

Stor oppmerksomhet verden over
Siden lanseringen har den nye forpakningen fått stor oppmerksomhet verden over, og nå, bare to måneder etter lansering, mottok bryggeriselskapet en prestisjetung miljøpris på World Beverage Innovation Awards for beste miljøinitiativ.

Sparer 17 tonn plast bare i Norge
– Denne prisen gleder oss veldig. Vi er utrolig stolte av denne emballasjeløsningen. Vi fjerner unødvendig plast uten at det forringer brukeroppleverlsen, sier administrerende direktør Anders Røed i Ringnes i en pressemelding.

– Mer miljøvennlig kan det ikke bli. Dette er et godt eksempel på at det meste er mulig å få til på en bærekraftig, effektiv og god måte dersom man våger å tenke litt alternativt.

Istedenfor å bruke plastemballasje, er boksene limt sammen med nedbrytbart lim som hverken er farlig for mennesker, dyr eller planter. Bare i Norge alene sparer den nye six-packen miljøet for 17 tonn plast i året. 

– Planen er å ta i bruk denne løsningen på alle våre bokser. Det vil i så fall gi Ringnes en årlig plastbesparelese på hele 170 tonn, sier Røed.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors