Finsk kartongfabrikk fyller hundre år i disse dager

PUBLISERT: 24 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar
|

Metsä Board Husum startet opp med en kapasitet på 20.000 tonn langfibermasse. 100 år senere er dette en av verdens mest moderne kartongprodusenter.

Jubilanten produserer i dag falsekartong, hvit liner og bleket kort- og langfibermasse. Feiringen vil gå gjennom året, og høydepunktet blir en familiedag.

Stor teknologisk utvikling
Fra starten til 1972 ble det bare produsert papirmasse, men utviklingen i teknologien for bleking var stor. Fabrikken ble også utvidet slik at kapasiteten ble doblet hvert sjuende år.

I 1972 ble den første finpapirmaskinen tatt i bruk, og hovedproduktene var kontorpapir og bestrøjet avispapir. Da markedet avtok, ble produksjonen stilt om fra papir til kartong, der megatrender driver etterspørselen.

I årene 2015-2017 investerte Metsä Board cirka to milliarder kroner i en av Europas største kartongmaskiner og en ekstruderingsmaskin for plastbelegging av 100.000 tonn kartong.

Effektiv enhet
I dag er dette en stor og effektiv enhet for produksjon av 400.000 tonn falsekartong og 250.000 tonn hvit liner, samt 730.000 tonn bleket papirmasse. Produktene brukes over hele verden i applikasjoner med strenge krav til mattrygghet, jevn kvalitet og bærekraft, som mat, drikke og kosmetikk.

– I Husum har vi opp gjennom årene ikke vært redde for å prøve nye ting og funne suksessrike veier videre, sier Olov Winblad von Walter, plassjef for Metsä Board Husum.

Både tidligere og nåværende eiere har satset når markedet har endret seg og ny teknologi har gitt nye muligheter. I dag er Husum en moderne enhet med egen dyphavshavn og høy leveringssikkerhet.

– Markedet for emballasjematerialer øker, men det gjør også kravene fra kunder og merkevareeiere. Derfor nøyer vi oss ikke med bare å satse på effektivitet men også på produktutvikling og foredling av nye produkter for næringsmiddelemballasje. 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar