FEVE ber om incentiver for resirkulering av emballasje

PUBLISERT: 7 september 2017
OPPDATERT: 26 januar


European Glass Federation (FEVE) ber EU-kommisjonen om incentiver for materialer som beholder egenskapene sine ved resirkulering.

– Suksessen til den sirkulære økonomien vil være avhengig av markeder for sekundære råmaterialer som kan konkurrere med jomfruelige materialer når det gjelder kostnader, kvalitet og sikkerhet, argumenterer FEVE.

Matkontaktmaterialer i sirkulær økonomi
– Derfor er det bare materialer som kan resirkuleres effektivt, uten å utgjøre noen risiko for menneskers helse, som bør settes på markedet, foreslår organisasjonen, som vil ha incentiver for materialer som beholder egenskapene ved resirkulering.

FEVE legger spesielt vekt på matkontaktmaterialer i en sirkulær økonomi. De ber EU-kommisjonen om å foreta undersøkelser på dette området, fordi «manglende kunnskap om relevant sammensetning av behandlede avfallsstrømmer gjør det umulig å fastslå virkningen av resirkulerte materialer som matkontaktmaterialer».

FEVE vil ha gjenvinning i lukket sløyfe for matkontaktmaterialer for å begrense risikoen for kontaminasjon og derigjennom øke sikkerheten på de resirkulerte materialene som kommer i kontakt med matvarer. På denne måten får man høyest mulig resirkulert innhold i emballasje.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red