Fem sterke trender for printindustrien i 2025

PUBLISERT: 21 februar 2025
OPPDATERT: 21 februar
Stefan Bergdahl, administrerende direktør i HP i Norden.

KRONIKK. 2025 er året da etikett- og emballasjeindustrien går fra utfordringer til muligheter.

I 2024 har etikett- og emballasjeindustrien gjennomgått en viktig endringsprosess. Utfordringer som mangel på arbeidskraft, økende energikostnader, avfall og stillegående maskiner har stått sentralt. Samtidig har vi sett en bedring, med redusert inflasjon og en tilbakevendende optimisme for, skriver Stefan Bergdahl, administrerende direktør i HP i Norden.

Avslutningsvis vil etikett- og emballasjeindustrien bli mer digital, bærekraftig og automatisert enn noen gang. Med intelligent automatisering, avanserte digitale printløsninger og KI vil bedrifter klare korte opplag, raske omstillinger og økt behov for bærekraft.

«For selskaper som ønsker å være i forkant, er det viktig å omfavne disse teknologiene»

For selskaper som ønsker å ligge i forkant, er det viktig å omfavne disse teknologiene for både å møte markedskrav og redusere miljøpåvirkningen. Blant de viktigste trendene på vei inn i 2025, spår vi i HP følgende gjennombrudd på fem områder:

1. KI er en del av emballasjeproduksjon
En av de mest bemerkelsesverdige trendene er den økende bruken av KI for å lage helautomatiserte produksjonssteder. Det betyr at hele produksjonsflyten – fra materialhåndtering og trykking til etterbehandling og kvalitetskontroll – vil bli kontrollert av maskiner, programvare og roboter med minimal menneskelig innblanding.

2. Bærekraft – en nøkkelfaktor
Bærekraft er ikke lenger bare en trend, men en nødvendighet. Det handler ikke bare om å redusere energiforbruket, men også om å optimalisere produksjonen for å redusere avfall og CO2-utslipp. Digitaliserte arbeidsflyter gjør det mulig å redusere avfall og samtidig levere kortere kjøringer med raskere omstillinger.

3. Det digitale printgjennombruddet – Etiketter og emballasje i forkant
Digitaltrykk, spesielt i etiketter og fleksibel emballasje, fortsetter å revolusjonere bransjen. For etiketter forventes digitaltrykk å utgjøre mer enn 10 % av totalmarkedet og for emballasje, som i dag utgjør under 1 %, vil vi se et raskt oppsving.

4. Den voksende rollen til netthandel
Selv om netthandelens rolle i etikett- og emballasjesektoren fortsatt er relativt lav, vil den vokse raskt i årene som kommer. Digitale løsninger, som muliggjør raskere, mer fleksible produksjonsflyter, vil være avgjørende for å møte den økende etterspørselen fra netthandelsbedrifter etter tilpassede, bærekraftige og raske pakkeløsninger.

5. Standardisering og integrering
For å møte den økende kompleksiteten vil flere og flere trykkerier måtte standardisere prosessene sine og bruke helintegrerte utskriftsløsninger. Denne standardiseringen betyr at maskiner, programvare og andre systemer kobles sammen for å skape jevne arbeidsflyter. Noe som skaper større fleksibilitet og raskere produksjon for å møte det fartsfylte markedet og merkevarenes dynamiske krav.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

Pack-IT: Emballasje som verktøy for å vinne kundene

Mens butikkhyllene kjemper om din oppmerksomhet, kjempes en intens innovasjonskamp i kulissene. 11. mars samlet Canons emballeringsbransjen til et seminar der fremtidens emballasje, butikkdisplay og bærekraftige løsninger sto i sentrum.
4Y3A9615

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI-1-w

Mindre farger gir bedre gjenvinning av potetgullposer

I forbindelse med oppdateringen av emballasjedesignet, reduserer svenske Estrella bruken av farger på baksiden av posene. Dette kan igjen bidra til høyere kvalitet ved gjenvinning av plastmaterialet.
Estrella

Alt i en messehall under Sign, Print & Promotion

Sett av den 19.– 20. mars 2025 i kalenderen. Da er det nok en gang duket for den største messen og møteplassen i Norges grafiske bransje: Sign, Print & Promotion.
SIPP kollage