
KRONIKK. 2025 er året da etikett- og emballasjeindustrien går fra utfordringer til muligheter.
I 2024 har etikett- og emballasjeindustrien gjennomgått en viktig endringsprosess. Utfordringer som mangel på arbeidskraft, økende energikostnader, avfall og stillegående maskiner har stått sentralt. Samtidig har vi sett en bedring, med redusert inflasjon og en tilbakevendende optimisme for, skriver Stefan Bergdahl, administrerende direktør i HP i Norden.
Avslutningsvis vil etikett- og emballasjeindustrien bli mer digital, bærekraftig og automatisert enn noen gang. Med intelligent automatisering, avanserte digitale printløsninger og KI vil bedrifter klare korte opplag, raske omstillinger og økt behov for bærekraft.
«For selskaper som ønsker å være i forkant, er det viktig å omfavne disse teknologiene»
For selskaper som ønsker å ligge i forkant, er det viktig å omfavne disse teknologiene for både å møte markedskrav og redusere miljøpåvirkningen. Blant de viktigste trendene på vei inn i 2025, spår vi i HP følgende gjennombrudd på fem områder:
1. KI er en del av emballasjeproduksjon
En av de mest bemerkelsesverdige trendene er den økende bruken av KI for å lage helautomatiserte produksjonssteder. Det betyr at hele produksjonsflyten – fra materialhåndtering og trykking til etterbehandling og kvalitetskontroll – vil bli kontrollert av maskiner, programvare og roboter med minimal menneskelig innblanding.
2. Bærekraft – en nøkkelfaktor
Bærekraft er ikke lenger bare en trend, men en nødvendighet. Det handler ikke bare om å redusere energiforbruket, men også om å optimalisere produksjonen for å redusere avfall og CO2-utslipp. Digitaliserte arbeidsflyter gjør det mulig å redusere avfall og samtidig levere kortere kjøringer med raskere omstillinger.
3. Det digitale printgjennombruddet – Etiketter og emballasje i forkant
Digitaltrykk, spesielt i etiketter og fleksibel emballasje, fortsetter å revolusjonere bransjen. For etiketter forventes digitaltrykk å utgjøre mer enn 10 % av totalmarkedet og for emballasje, som i dag utgjør under 1 %, vil vi se et raskt oppsving.
4. Den voksende rollen til netthandel
Selv om netthandelens rolle i etikett- og emballasjesektoren fortsatt er relativt lav, vil den vokse raskt i årene som kommer. Digitale løsninger, som muliggjør raskere, mer fleksible produksjonsflyter, vil være avgjørende for å møte den økende etterspørselen fra netthandelsbedrifter etter tilpassede, bærekraftige og raske pakkeløsninger.
5. Standardisering og integrering
For å møte den økende kompleksiteten vil flere og flere trykkerier måtte standardisere prosessene sine og bruke helintegrerte utskriftsløsninger. Denne standardiseringen betyr at maskiner, programvare og andre systemer kobles sammen for å skape jevne arbeidsflyter. Noe som skaper større fleksibilitet og raskere produksjon for å møte det fartsfylte markedet og merkevarenes dynamiske krav.