Fem nøkkeltrender som vil prege markedet i 2017

PUBLISERT: 4 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar


Forskningsselskapet Mintel har avdekket fem nøkkeltrender som forbrukere, merkevareeiere, dagligvarehandelen og emballasjeprodusenter vil merke i 2017.

1 Emballasjestruktur
Mintel mener at det er på tide for merkevarene å rulle ut unike emballasjestrukturer som ikke bare skal differensiere varene på hyllene, men også hjelpe til å bygge og støtte opp om merkevarens identitet.

2 Emballasje for e-handel
Etter hvert som e-handelen øker, må merkevareeierne utforske mulighetene og truslene som dette kan medføre. Skiftet fra butikk- til hjemmehandel vil bli essensielt for hva emballasjedesignen skal kommunisere og formidle.

3 Smart, aktiv og intelligent emballasje
Selv om det fortsatt mangler standardiserte definisjoner for smart, aktiv, intelligent og mobiltilpasset emballasje, kan man måle forbindelsen med forbrukerne, som i noen tilfeller til og med kan redde liv.

4 Opplevelsen med emballasje
Emballasjedesignen blir dominert av behovene for merkevaregjenkjennelse, variantidentifikasjon og informasjon, mens forbrukerne i stadig større grad ser etter merkevarer som kan underholde og engasjere dem.

5 Utvidelse av varemerket
Pris er viktig for forbrukernes kjøpsbeslutning, men tilliten til merkevaren spiller også en sentral rolle. Merkevareeierne kan inngi tillit for å skape lojalitet og utvide produktporteføljen langt utenfor tradisjonelle kategorier.

Forbrukerne påvirkes mer enn de selv innser
David Luttenberger, Global packaging director i Mintel sier at forbrukerne ofte oversvømmes av en uendelig strøm av reklame, sosiale budskap og merkevarepåvirkning.

– Med så mye aktivitet som kjemper om oppmerksomheten, blir emballasjen som «hvit støy» – en stille men stabil makt i forbrukernes hverdag.

– Men markedsføring der emballasje og mobiltelefoner flettes sammen med måten merkevareeierne bruker emballasje for å nå kundene utenfor de tradisjonelle kategoriene, samt påvirkningen vi e-handel, har større påvirkning på forbrukerne enn de selv innser.

– I hvert fall i den nåværende situasjonen, mener Luttenberger.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x