Fem nøkkeltrender som vil prege markedet i 2017

PUBLISERT: 4 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar


Forskningsselskapet Mintel har avdekket fem nøkkeltrender som forbrukere, merkevareeiere, dagligvarehandelen og emballasjeprodusenter vil merke i 2017.

1 Emballasjestruktur
Mintel mener at det er på tide for merkevarene å rulle ut unike emballasjestrukturer som ikke bare skal differensiere varene på hyllene, men også hjelpe til å bygge og støtte opp om merkevarens identitet.

2 Emballasje for e-handel
Etter hvert som e-handelen øker, må merkevareeierne utforske mulighetene og truslene som dette kan medføre. Skiftet fra butikk- til hjemmehandel vil bli essensielt for hva emballasjedesignen skal kommunisere og formidle.

3 Smart, aktiv og intelligent emballasje
Selv om det fortsatt mangler standardiserte definisjoner for smart, aktiv, intelligent og mobiltilpasset emballasje, kan man måle forbindelsen med forbrukerne, som i noen tilfeller til og med kan redde liv.

4 Opplevelsen med emballasje
Emballasjedesignen blir dominert av behovene for merkevaregjenkjennelse, variantidentifikasjon og informasjon, mens forbrukerne i stadig større grad ser etter merkevarer som kan underholde og engasjere dem.

5 Utvidelse av varemerket
Pris er viktig for forbrukernes kjøpsbeslutning, men tilliten til merkevaren spiller også en sentral rolle. Merkevareeierne kan inngi tillit for å skape lojalitet og utvide produktporteføljen langt utenfor tradisjonelle kategorier.

Forbrukerne påvirkes mer enn de selv innser
David Luttenberger, Global packaging director i Mintel sier at forbrukerne ofte oversvømmes av en uendelig strøm av reklame, sosiale budskap og merkevarepåvirkning.

– Med så mye aktivitet som kjemper om oppmerksomheten, blir emballasjen som «hvit støy» – en stille men stabil makt i forbrukernes hverdag.

– Men markedsføring der emballasje og mobiltelefoner flettes sammen med måten merkevareeierne bruker emballasje for å nå kundene utenfor de tradisjonelle kategoriene, samt påvirkningen vi e-handel, har større påvirkning på forbrukerne enn de selv innser.

– I hvert fall i den nåværende situasjonen, mener Luttenberger.

 

 

Les mer

Flere smarte og intelligente emballasjer

Del to av rapporten fra AIPIAs Active & Intelligent Packaging Industry Association konferanse og utstilling i Amsterdam.
AIPIA-overzichtx

AIPIA etablerer One-stop shop for Smart Food Chain

Rapport fra Active & Intelligent Packaging Industry Associations - AIPIA som nylig gikk av stabelen i Amsterdam.
a1x

LEGO erstatter plastposer med papirposer

Hos LEGO jobbes det med å erstatte plastposer som emballasje med papirbaserte. En jobb som var omfattende.
LEGOx

Domstol i Canada stanser forbudet mot engangsplast

En kanadisk domstol slo forrige uke fast at en forskrift som klassifiserer visse plastprodukter som giftige er ugyldig. Det er en kjennelse som kan stoppe Ottawas forbud mot engangsplastartikler som poser, sugerør og gafler.
Kanada

Siste nytt

Flere smarte og intelligente emballasjer

Del to av rapporten fra AIPIAs Active & Intelligent Packaging Industry Association konferanse og utstilling i Amsterdam.
AIPIA-overzichtx

AIPIA etablerer One-stop shop for Smart Food Chain

Rapport fra Active & Intelligent Packaging Industry Associations - AIPIA som nylig gikk av stabelen i Amsterdam.
a1x

LEGO erstatter plastposer med papirposer

Hos LEGO jobbes det med å erstatte plastposer som emballasje med papirbaserte. En jobb som var omfattende.
LEGOx

Domstol i Canada stanser forbudet mot engangsplast

En kanadisk domstol slo forrige uke fast at en forskrift som klassifiserer visse plastprodukter som giftige er ugyldig. Det er en kjennelse som kan stoppe Ottawas forbud mot engangsplastartikler som poser, sugerør og gafler.
Kanada