Forskningsselskapet Mintel har avdekket fem nøkkeltrender som forbrukere, merkevareeiere, dagligvarehandelen og emballasjeprodusenter vil merke i 2017.
1 Emballasjestruktur
Mintel mener at det er på tide for merkevarene å rulle ut unike emballasjestrukturer som ikke bare skal differensiere varene på hyllene, men også hjelpe til å bygge og støtte opp om merkevarens identitet.
2 Emballasje for e-handel
Etter hvert som e-handelen øker, må merkevareeierne utforske mulighetene og truslene som dette kan medføre. Skiftet fra butikk- til hjemmehandel vil bli essensielt for hva emballasjedesignen skal kommunisere og formidle.
3 Smart, aktiv og intelligent emballasje
Selv om det fortsatt mangler standardiserte definisjoner for smart, aktiv, intelligent og mobiltilpasset emballasje, kan man måle forbindelsen med forbrukerne, som i noen tilfeller til og med kan redde liv.
4 Opplevelsen med emballasje
Emballasjedesignen blir dominert av behovene for merkevaregjenkjennelse, variantidentifikasjon og informasjon, mens forbrukerne i stadig større grad ser etter merkevarer som kan underholde og engasjere dem.
5 Utvidelse av varemerket
Pris er viktig for forbrukernes kjøpsbeslutning, men tilliten til merkevaren spiller også en sentral rolle. Merkevareeierne kan inngi tillit for å skape lojalitet og utvide produktporteføljen langt utenfor tradisjonelle kategorier.
Forbrukerne påvirkes mer enn de selv innser
David Luttenberger, Global packaging director i Mintel sier at forbrukerne ofte oversvømmes av en uendelig strøm av reklame, sosiale budskap og merkevarepåvirkning.
– Med så mye aktivitet som kjemper om oppmerksomheten, blir emballasjen som «hvit støy» – en stille men stabil makt i forbrukernes hverdag.
– Men markedsføring der emballasje og mobiltelefoner flettes sammen med måten merkevareeierne bruker emballasje for å nå kundene utenfor de tradisjonelle kategoriene, samt påvirkningen vi e-handel, har større påvirkning på forbrukerne enn de selv innser.
– I hvert fall i den nåværende situasjonen, mener Luttenberger.