Fem nøkkeltrender som vil prege markedet i 2017

PUBLISERT: 4 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar


Forskningsselskapet Mintel har avdekket fem nøkkeltrender som forbrukere, merkevareeiere, dagligvarehandelen og emballasjeprodusenter vil merke i 2017.

1 Emballasjestruktur
Mintel mener at det er på tide for merkevarene å rulle ut unike emballasjestrukturer som ikke bare skal differensiere varene på hyllene, men også hjelpe til å bygge og støtte opp om merkevarens identitet.

2 Emballasje for e-handel
Etter hvert som e-handelen øker, må merkevareeierne utforske mulighetene og truslene som dette kan medføre. Skiftet fra butikk- til hjemmehandel vil bli essensielt for hva emballasjedesignen skal kommunisere og formidle.

3 Smart, aktiv og intelligent emballasje
Selv om det fortsatt mangler standardiserte definisjoner for smart, aktiv, intelligent og mobiltilpasset emballasje, kan man måle forbindelsen med forbrukerne, som i noen tilfeller til og med kan redde liv.

4 Opplevelsen med emballasje
Emballasjedesignen blir dominert av behovene for merkevaregjenkjennelse, variantidentifikasjon og informasjon, mens forbrukerne i stadig større grad ser etter merkevarer som kan underholde og engasjere dem.

5 Utvidelse av varemerket
Pris er viktig for forbrukernes kjøpsbeslutning, men tilliten til merkevaren spiller også en sentral rolle. Merkevareeierne kan inngi tillit for å skape lojalitet og utvide produktporteføljen langt utenfor tradisjonelle kategorier.

Forbrukerne påvirkes mer enn de selv innser
David Luttenberger, Global packaging director i Mintel sier at forbrukerne ofte oversvømmes av en uendelig strøm av reklame, sosiale budskap og merkevarepåvirkning.

– Med så mye aktivitet som kjemper om oppmerksomheten, blir emballasjen som «hvit støy» – en stille men stabil makt i forbrukernes hverdag.

– Men markedsføring der emballasje og mobiltelefoner flettes sammen med måten merkevareeierne bruker emballasje for å nå kundene utenfor de tradisjonelle kategoriene, samt påvirkningen vi e-handel, har større påvirkning på forbrukerne enn de selv innser.

– I hvert fall i den nåværende situasjonen, mener Luttenberger.

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx