
«The Internet of things» kommer stadig nærmere, og farmasøytisk industri og helseindustrien har innsett fordelene med smart emballasje.
Moderne nettverksløsninger gir farmasøytiske produsenter ny muligheter for å holde kontakt med pasientene og dele informasjon. Blant annet kan emballasje med QR-koder eller NFC-teknologi gjøre dette mulig.
Det tyske selskapet August Faller har fanget opp denne trenden og tilbyr nå en rekke løsninger til farmasøytiske produsenter. Ved hjelp av «interaktive emballasjeløsninger» kan farmasøytisk industri tilby tilleggsverdi i sine medisiner og helseprodukter.
Produktene kan ha kundetilpasset informasjon og doseringshjelp som øker sikkerheten for pasientene. For produsentene åpner dette for nye markeds- og konkurransemuligheter for å øke kundelojaliteten.
Digitalisering har også et stort potensial for kommunikasjon mellom leger, apoteker og pasienter. August Faller har utviklet en del nye bruksområder for interaktiv emballasje.
Foldekartong med NFC-brikke
Bortsett fra den informasjonen som loven krever, er det lite ledig plass til informasjon på foldekartonger. Hvis farmasøytene vil nå ut med mer informasjon, må de bruke Internett.
Mens emballasjen tidligere ble sett på som en «stille salgsagent», har den interaktive emballasjen inntatt en mer aktiv rolle. I tillegg til QR-koder blir NFC-brikker – nærfeltskommunikasjon – stadig mer vanlig.
NFC er en overføringsteknologi som gjør det mulig å overføre data raskt og trådløst mellom to enheter. NFC-brikken kan leses direkte fra en smarttelefon. Teknologien er også tatt i bruk på farmasøytiske produkter.
Emballasje med NFC-brikker kan for eksempel bruke til å sjekke autentisiteten på medisiner, da hver brikke har sitt eget identifikasjonsnummer. I tillegg til å bekrefte identiteten, kan produsenten vise til annen informasjon som videoer om hvilken effekt medisinen har.
Teknologien er ikke smart alene
For Faller er det ikke nok å trykke QR-koder på kartongene eller å utstyr dem med RFID-etiketter og NFC-brikker.
– Vi tenker litt lenger frem med vår utvikling. Det er bare forbindelsen mellom den analoge og digitale verden som gjør produktet smart. Derfor må vi jobbe tett med våre partnere, sier Hanna Koglin, innovasjonsspeider hos August Faller.
Et eksempel er en foldekartong med et medisinkort som er utviklet og trykket av Faller med QR-kode på kartongen. QR-koden linker til helseportalen Vitabook, der pasienten kan lagre viktige data om medisiner, allergier og intoleranser.
I en nødssituasjon kan legen gå inn på medisinkortet med QR-koden og dermed gi riktig behandling. Helseportalen kan også brukes på apoteket for sjekke om medisinen kan gi farlig interaksjonen med andre medisiner.
Tror digital emballasje blir standard
August Faller har også utviklet et avtakbart kort med en QR-kode som linker til en onlineportal med informasjon om pårørende og eventuelle barn, pleietrengende slektninger eller kjæledyr som må tas hånd om.
– Vi forventer at digitale emballasjeløsninger i økende grad vil bli standard de neste årene. Emballasjeprodusenter som Faller vil sannsynligvis inngå partnerskap med programvareleverandører, sier Hanna Koglin.
August Faller forsker på fremtidstrender, endrede forbrukervaner og sosial utvikling for å «være på ballen».
– Vårt mål er å tenke langt frem og ha våre kunders forretningspartnere i bakhodet. På den måten håper vi å se at våre løsninger ikke bare holder dagens standard men at de er tilpasset fremtiden.