Farmasøytisk industri vil digitalisere emballasjen

PUBLISERT: 24 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar
||

«The Internet of things» kommer stadig nærmere, og farmasøytisk industri og helseindustrien har innsett fordelene med smart emballasje.

Moderne nettverksløsninger gir farmasøytiske produsenter ny muligheter for å holde kontakt med pasientene og dele informasjon. Blant annet kan emballasje med QR-koder eller NFC-teknologi gjøre dette mulig.

Det tyske selskapet August Faller har fanget opp denne trenden og tilbyr nå en rekke løsninger til farmasøytiske produsenter. Ved hjelp av «interaktive emballasjeløsninger» kan farmasøytisk industri tilby tilleggsverdi i sine medisiner og helseprodukter.

Produktene kan ha kundetilpasset informasjon og doseringshjelp som øker sikkerheten for pasientene. For produsentene åpner dette for nye markeds- og konkurransemuligheter for å øke kundelojaliteten.
Digitalisering har også et stort potensial for kommunikasjon mellom leger, apoteker og pasienter.  August Faller har utviklet en del nye bruksområder for interaktiv emballasje.

Foldekartong med NFC-brikke
Bortsett fra den informasjonen som loven krever, er det lite ledig plass til informasjon på foldekartonger.  Hvis farmasøytene vil nå ut med mer informasjon, må de bruke Internett.

Mens emballasjen tidligere ble sett på som en «stille salgsagent», har den interaktive emballasjen inntatt en mer aktiv rolle.  I tillegg til QR-koder blir NFC-brikker – nærfeltskommunikasjon – stadig mer vanlig.

NFC er en overføringsteknologi som gjør det mulig å overføre data raskt og trådløst mellom to enheter. NFC-brikken kan leses direkte fra en smarttelefon. Teknologien er også tatt i bruk på farmasøytiske produkter.

Emballasje med NFC-brikker kan for eksempel bruke til å sjekke autentisiteten på medisiner, da hver brikke har sitt eget identifikasjonsnummer. I tillegg til å bekrefte identiteten, kan produsenten vise til annen informasjon som videoer om hvilken effekt medisinen har.

Teknologien er ikke smart alene
For Faller er det ikke nok å trykke QR-koder på kartongene eller å utstyr dem med RFID-etiketter og NFC-brikker.
– Vi tenker litt lenger frem med vår utvikling. Det er bare forbindelsen mellom den analoge og digitale verden som gjør produktet smart. Derfor må vi jobbe tett med våre partnere, sier Hanna Koglin, innovasjonsspeider hos August Faller.

Et eksempel er en foldekartong med et medisinkort som er utviklet og trykket av Faller med QR-kode på kartongen. QR-koden linker til helseportalen Vitabook, der pasienten kan lagre viktige data om medisiner, allergier og intoleranser.

I en nødssituasjon kan legen gå inn på medisinkortet med QR-koden og dermed gi riktig behandling.  Helseportalen kan også brukes på apoteket for sjekke om medisinen kan gi farlig interaksjonen med andre medisiner.

Tror digital emballasje blir standard
August Faller har også utviklet et avtakbart kort med en QR-kode som linker til en onlineportal med informasjon om pårørende og eventuelle barn, pleietrengende slektninger eller kjæledyr som må tas hånd om.

– Vi forventer at digitale emballasjeløsninger i økende grad vil bli standard de neste årene. Emballasjeprodusenter som Faller vil sannsynligvis inngå partnerskap med programvareleverandører, sier Hanna Koglin.

August Faller forsker på fremtidstrender, endrede forbrukervaner og sosial utvikling for å «være på ballen».
– Vårt mål er å tenke langt frem og ha våre kunders forretningspartnere i bakhodet. På den måten håper vi å se at våre løsninger ikke bare holder dagens standard men at de er tilpasset fremtiden.

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar