Fargesterk eske for e-handel fra Metsä Board

PUBLISERT: 28 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

||

Arrow Box er en konseptuell emballasje for e-handel som Metsä Board har utviklet sammen med partnere i PrintCity, etter modell fra bilbransjen.

E-handel er i sterk vekst og det samme er visse typer emballasje, ikke minst bølgepapp. I likhet med annen emballasje har emballasje for e-handel mulighet for profilering av varemerket. Derfor gjelder det å gi kundene positive overraskelser utover det bestilte produktet når emballasje åpnes.

Overraskende emballasje
Arrow Box er et eksempel på en overraskende emballasje. Den er konstruert i dobbel bølgepapp der både liner og fluting utgjøres av hvit kraftliner i forskjellige gramvekter fra Metsä Board. Eskens hvite ytterliner er trykket med bru farge, slik at tekst og logotyper fremstår i hvitt.

Eskens innside har den store overraskelsen i form av et fargerikt kunstverk kalt Pop Arrrows fra kunstneren Jo di Bona. Han er en velkjent fransk kunstner som skapte stilen «graffiti pop» ved å blande forskjellig påvirkning fra popkultur og gatekunst.

I kunstverket som er tilpasset Arrow Box er logoen til alle involverte partnere innbakt. Kunstverkets utforming og eskens navn er ment å illustrere at e-handelsemballasje flyr verden rundt samtidig som de beskytter varen under hele transporten.

Eskens design er koordinert av Metsä Board Packaging Service.

Firefargers motiv på innsiden
– Den tradisjonelle måten å gjøre det på er å trykke eskens utside med et firefargers motiv og la innsiden være hvit eller brun, forteller Cyril Drouet, Design og Innovartion Director i Metsä Board.

– Vi gjorde det tvert om ved å gi eskens utside et nøkternt utseende og innsiden et kraftfullt uttrykk. På denne måten forsterkes overraskelseseffekten når esken åpnes. 

Designen benytter kraftlinerens hvite overflate for å skape en hvit, utrykket flate med tekst som er i kontrast med utsidens brune trykk.- Hensikten med samarbeidet mellom partnerne i PrintCity var å vise hvordan vi kan påvirke emballasjedesign gjennom felles innsats, forteller Drouet.

– Sammen skapte vi en innovativ emballasjeløsning i bølgepapp for e-handelsbruk. Arrow Box er et bra eksempel på at esker for e-handel kan utformes både for luksusprodukter og mer hverdagslige produkter. I begge tilfeller bidrar emballasjen til en positiv opplevelse for mottakeren.

Som konseptbiler der den ikke til salgs
Arrow Box kan sammenlignes med konseptbiler i den forstand at den ikke er til salgs. Partnerne eier rettighetene til denne spesifikke designen. De samarbeidende selskapene vil hver for seg bruke den i markedsføringen.

– Selve boksen er produsert i dobbel bølgepapp med E/E flute-profiler, fortsetter Cyril Drouet. Ytterlineren er i MetsäBoard Prop WKL 175 g/m2, begge flutesjiktene er MetsäBoard Natural WKL Bright 90 g/m2, mens lineren i midten er MetsäBOard Natural WKL Bright 120 g/m2.

Den sammenlagte gramvekten blir dermed 695 g/m2. Kombinasjonen av en sterk kraftliner og dobbel E-bølgepapp gir et lett og slitesterkt resultat som er godt egnet til e-handelsløsninger.

 

 

Les mer

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix

Siste nytt

Iceland Foods går tilbake til plasttrau for pakking av kjøttdeig

I England har flere av de store matvarekjedene begynt å endre måten å pakke inn kjøttdeig. Et eksempel er Iceland Foods, men nå velger de å gå tilbake til den gamle normalen. Forbrukerne satte ikke pris på den vakuumpakkede maten som sparte miljøet både for plast, hadde løsning for resirkulering og reduserte transportutslipp.
Iceland

Rapporter fra Returkartonglotteriet

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.
gunnar-moen

Ny fiberflaske presentert i Davos

I forbindelse med årets World Economic Forum i Davos benyttet det amerikanske selskapet NBCo muligheten til å presentere sin løsning av fiberbasert flaske. Den skal være opptil 99 prosent resirkulerbar og skal brytes ned i naturlige miljøer. Barriereproblemene skal også vært løst, noe som er bemerkelsesverdig.
NBCo

Dow skjærer bort 1 500 årsverk globalt

Dow har annonsert planer om å kutte arbeidsstyrken med 1500 jobber globalt som en del av en plan for å levere 1 milliard dollar i kostnadsbesparelser per år. Planen inkluderer også en reduksjon på 500-700 millioner dollar i direkte kostnader, primært fokusert på kjøpte tjenester og tredjeparts kontraktsarbeid.
Dow-HQ-main_ix