Arrow Box er en konseptuell emballasje for e-handel som Metsä Board har utviklet sammen med partnere i PrintCity, etter modell fra bilbransjen.
E-handel er i sterk vekst og det samme er visse typer emballasje, ikke minst bølgepapp. I likhet med annen emballasje har emballasje for e-handel mulighet for profilering av varemerket. Derfor gjelder det å gi kundene positive overraskelser utover det bestilte produktet når emballasje åpnes.
Overraskende emballasje
Arrow Box er et eksempel på en overraskende emballasje. Den er konstruert i dobbel bølgepapp der både liner og fluting utgjøres av hvit kraftliner i forskjellige gramvekter fra Metsä Board. Eskens hvite ytterliner er trykket med bru farge, slik at tekst og logotyper fremstår i hvitt.
Eskens innside har den store overraskelsen i form av et fargerikt kunstverk kalt Pop Arrrows fra kunstneren Jo di Bona. Han er en velkjent fransk kunstner som skapte stilen «graffiti pop» ved å blande forskjellig påvirkning fra popkultur og gatekunst.
I kunstverket som er tilpasset Arrow Box er logoen til alle involverte partnere innbakt. Kunstverkets utforming og eskens navn er ment å illustrere at e-handelsemballasje flyr verden rundt samtidig som de beskytter varen under hele transporten.
Eskens design er koordinert av Metsä Board Packaging Service.
Firefargers motiv på innsiden
– Den tradisjonelle måten å gjøre det på er å trykke eskens utside med et firefargers motiv og la innsiden være hvit eller brun, forteller Cyril Drouet, Design og Innovartion Director i Metsä Board.
– Vi gjorde det tvert om ved å gi eskens utside et nøkternt utseende og innsiden et kraftfullt uttrykk. På denne måten forsterkes overraskelseseffekten når esken åpnes.
Designen benytter kraftlinerens hvite overflate for å skape en hvit, utrykket flate med tekst som er i kontrast med utsidens brune trykk.- Hensikten med samarbeidet mellom partnerne i PrintCity var å vise hvordan vi kan påvirke emballasjedesign gjennom felles innsats, forteller Drouet.
– Sammen skapte vi en innovativ emballasjeløsning i bølgepapp for e-handelsbruk. Arrow Box er et bra eksempel på at esker for e-handel kan utformes både for luksusprodukter og mer hverdagslige produkter. I begge tilfeller bidrar emballasjen til en positiv opplevelse for mottakeren.
Som konseptbiler der den ikke til salgs
Arrow Box kan sammenlignes med konseptbiler i den forstand at den ikke er til salgs. Partnerne eier rettighetene til denne spesifikke designen. De samarbeidende selskapene vil hver for seg bruke den i markedsføringen.
– Selve boksen er produsert i dobbel bølgepapp med E/E flute-profiler, fortsetter Cyril Drouet. Ytterlineren er i MetsäBoard Prop WKL 175 g/m2, begge flutesjiktene er MetsäBoard Natural WKL Bright 90 g/m2, mens lineren i midten er MetsäBOard Natural WKL Bright 120 g/m2.
Den sammenlagte gramvekten blir dermed 695 g/m2. Kombinasjonen av en sterk kraftliner og dobbel E-bølgepapp gir et lett og slitesterkt resultat som er godt egnet til e-handelsløsninger.