Fagseminar om aktuelle utfordringer for emballasje

PUBLISERT: 11 mars 2019
OPPDATERT: 26 januar
Kari Bunes sammen med Dan Johannessen som fortalte om den nye fabrikken som Peterson bygger i Halden.|Rasmus Hansson fortalte om Handelens Miljøfond.|Ellen Behrens fortalte om veikartet som Forum for sirkulær plastemballasje skal utvikle før sommeren.

Handelens Miljøfond, Petersons nye fabrikk og Forum for sirkulær plastemballasje sto på agendaen på fagseminaret før generalforsamlingen i Emballasjeforeningen 7. mars.

– Det er få av oss som mener at det går an å leve uten plast, men det går an å mene noe om hvor mye plast vi klarer oss med i fremtiden, sa Rasmus Hansson, tidligere MDG-politiker som nå er daglig leder i Handelens Miljøfond.

Et klassisk miljøproblem
Han mener det er et klassisk miljøproblem at vi bruker et stoff som varer i tusen år til kortvarige formål.

– På grunn av at plast er så nyttig, har vi en formidabel evne til å se en annen vei til problemet blir så stort og vanskelig å løse at vi ikke vet vår arme råd.

Handelens Miljøfond ble opprettet for å møte EUs krav om tiltak for å redusere forbruket av plastposer. I stedet for at det ble innført plastposeavgift, sa regjeringen ja til at næringslivet selv kan samle inn 50 øre per plastpose og fordele de innsamlede pengene til gode tiltak. 

Fondet fokuserer på tre områder
Siden forbruket av plastbæreposer fortsatt er høyt, blir det mye penger av dette, og Emballasjeforeningen er en av mange aktører som har fått støtte fra fondet.

– Vi skal redusere mengden, samle inn plastavfall og støtte tiltak for å gjøre plastøkonomien mer effektiv, sa Hansson.

Problemer med plastavfall på ville veier har mildt sagt fått stor oppmerksomhet i mediene. Og selv om alle emballasjematerialer saumfares, er det nok liten tvil om at fiberindustrien har nytt godt av dette.

– Vi bør samarbeide mer
Administrerende direktør i Peterson, Dan Johannessen, benyttet da også anledningen til å slå seg litt på brystet på vegne av fiberbransjen.

– Fiberindustrien er fantastisk til å samle inn og resirkulere. Mens andre materialer må jobbe for å nå (gjenvinnings)målene, er vi allerede på plass.  Vi bør se på hvordan man kan samarbeide, men jeg misunner ikke plastindustrien den situasjonen de har nå, sa han.

 – De grunnleggende endringene vi må gjøre, er vi ikke klare til, fordi alt handler om profitt. Neste generasjon kommer til å si at vi gjør store feil, men jeg vet ikke hvordan vi skal løse dette. Vi er med i FEFCO, og det er ingen der som har løsningen.

Johannesson slo fast at alle emballasjematerialer har sine fordeler, og mener derfor at aktørene må hjelpe hverandre i stedet for å polarisere.

Satser 500 millioner på ny fabrikk
Peterson, med VPK som eier i ryggen, satser nå 500 millioner kroner på sin nye fabrikk i Halden. Prisen for tomten kommer i tillegg. Her blir alt helt nytt, og ikke en eneste maskin skal være med på flyttelasset. 

– Dette skal bli verdens mest optimerte bølgepappfabrikk. Vi har reist rundt i hele verden for å kjøpe den beste teknologien til fabrikken. Vi automatiserer alt vi kan for å gjøre produksjonen så lønnsom som mulig, sier Johannessen.

Han fortalte blant annet at Peterson vil produsere tre ganger så mye og bruke mindre energi enn i dag.

Veikart for sirkulær plastemballasje
Ellen Behrens, VP Sustainability, Orkla og leder av Forum for sirkulær plastemballasje, fortalte litt om den siste utviklingen i forumet. Målet er å presentere et veikart for hvordan verdikjeden for plastemballasje kan bli sirkulær sommeren 2019.

– Bakgrunnen er det nye Avfallsdirektivet som stiller nye krav til materialgjenvinning av emballasje. EU har satt 50 prosent som mål for plast innen 2025 og 55 prosent i 2030. Norge ønsker å gå enda lenger, og forumet vil bidra til å nå disse målene, sa hun

Det siste som har skjedd i arbeidet med veikartet er at Deloitte har undersøkt dagens verdikjede. Og selv om tallene fortsatt ikke er helt klare, er det enighet om at det er kort tid til 2025.

– Det vi kan se er at sentrale sorteringsanlegg har en større andel som går til materialgjenvinning enn de andre løsningene i dag, sa hun.

 

 

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa