Emballasje må anerkjennes som samfunnskritisk i verdikjeden

PUBLISERT: 24 mars 2020
OPPDATERT: 26 januar

EUROPEN ber om ubrutt vareflyt av kritiske varer forbi grensene.

Den europeiske organisasjonen for emballasje og miljø, EUROPEN, mener at EU-kommisjonen må anerkjenne emballasje som samfunnskritisk.

Medlemmene i EUROPEN gjør sitt ytterste for å opprettholde de nødvendige forsyningene av mat, hygieneprodukter og medisiner til borgere over hele Europa under COVID-19-pandemien.

Ber EU om å sikre drift i essensielle fabrikker

For å garantere uavbrutt flyt av (emballerte) varer må EU anerkjenne emballasje og dens råvarer som essensielle og åpne prioriterte veier – såkalte «green lanes» for transport gjennom EU.

EUROPEN støtter tiltakene som er iverksatt av nasjonale myndigheter for å hindre spredning av korona-viruset. Medlemmene i EUROPEN har iverksatt alle nødvendige tiltak for å beskytte ansattes helse og sikkerhet og vurderer virkningen av disse tiltakene.

Nå ber de EU-kommisjonen og regjeringene i EU om å sikre at produksjonsfasiliteter som er essensielle for emballasjens verdikjede fortsatt kan være i drift, samtidig som de ansattes helse og sikkerhet beskyttes.

Emballasje er en essensiell komponent i de produktgruppene som kommisjonen har definert som kritiske, som helserelaterte og bedervelige varer, det vil si matvarer.

Ber om grønne baner over grensene

For å ivareta de isolasjonsvedtakene nasjonale myndigheter legger opp til, er det kritisk å opprettholde en ubrutt verdikjede for pakkede produkter fra fabrikkene gjennom handel og netthandel til forbrukerne.

EUROPEN og deres medlemmer er innstilt på å opprettholde kontinuerlige forsyninger uten avbrudd. Dette er bare mulig dersom varer kan sirkulere fritt.

EU-kommisjonen har nylig laget retningslinjer for grensehåndtering, men EUROPEN har observert at forsinkelser og brudd ved grensene forekommer for emballerte varer og emballasjematerialer.

De ber derfor kommisjonen om å ta styring for å sikre den nødvendige kontinuiteten i flyten av essensielle varer ved å lage grønne baner for fri flyt av varer, kjøretøy, sjåfører og ingeniører.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar