Europeiske Design Centers skreddersyr emballasje

PUBLISERT: 29 mars 2019
OPPDATERT: 26 januar

For ytterligere å styrke sine emballasjetjenester, åpnet Antalis i februar 2019 et nytt Packaging Design Center i Polen.|

Vekst i netthandel, økt miljøfokus og stigende automatiseringsbehov gir økt etterspørsel etter skreddersydde emballasjeløsninger.

Spesielt innenfor produksjons- og logistikkbransjen etterspørres det i stigende grad skreddersydde emballasjeløsninger som kan løse noen av de utfordringene virksomhetene opplever i dag.

Det kan enten være å spare plass på lageret, optimere pakkeprosessen eller å utvikle en mer miljøvennlig emballasje.

Seks designsentre i Europa

For å imøtekomme kundenes forskjellige emballasjeutfordringer, har Antalis opprettet seks europeiske Packaging Design Centers. Disse sentrene er plassert i Tyskland (3), Danmark (1), England (1) og Polen (1).

Formålet med sentrene er å tjene kundene med spesialkonstruerte emballasjeløsninger.

De seks europeiske designsentrene kan hjelpe kundene med alle slags emballasjeutfordringer, skriver Antalis i en pressemelding. Dette gjelder alt fra design og konstruksjon av nye løsninger til optimering av eksisterende emballasjeløsninger.

Øker ekspertisen

Med det nyeste i Polen har Antalis nå seks Packaging Design Centers rundt om i Europa. Det nærmeste er i Danmark.

Maria Ragusa, emballasjeingeniør i Antalis Packaging Design Center i Leinfelden, Tyskland, forklarer hvordan de nye sentrene bidrar til å øke ekspertisen i spesifikke bransjer.

– Våre designsentre i Tyskland har spesialisert seg i bilindustrien. Vi bruker spesialutviklet software som sikrer at vi utvikler de beste løsningene for våre kunder, forklarer hun.

– Fordi vi har et stort utvalg av 3D programmer, kan vi vise våre kunder emballasjeløsninger til produkter som ikke er utviklet ennå. Samtidig kan de forskjellige programmene håndtere mange forskjellige typer data og input, noe som gjør prosessen mye lettere for både kundene og oss.

Logistikk og bilindustri i Polen

For ytterligere å styrke sine emballasjetjenester, åpnet Antalis i februar et nytt Packaging Design Center i Polen. Den polske avdelingen skal primært fokusere på logistikk- og bilindustrien i Øst-Europa.

Aleksander Gwizdala, Packaging Sector Director i Antalis i Polen,
sier:

– Plasseringen av det nye designsenteret er meget strategisk, da vi nå er i stand til å imøtekomme den stigende etterspørselen på spesialkonstruert emballasje og emballasjetjenester på det Østeuropeiske markedet.

Dedikerte team med ingeniører og designere

Packaging Design sentrene tilbyr tett samarbeid, personlig service og implementering av nye og smarte løsninger, ifølge pressemeldingen. Samtidig får kundene en opplevelse og en emballasjeløsning i særklasse.

På tvers av de seks designsentrene har over 10.000 skreddersydde emballasjeløsninger blitt utviklet.

– Kundene henvender seg til oss for å utvikle helt nye emballasjeløsninger eller å optimere sin eksisterende emballasjeløsning. Hos oss tester vi prototypene under realistiske forhold og tilpasser dem sammen med våre designere inntil vi oppnår et optimalt resultat, sier Maria Ragusa.

Fokus på bærekraft

Betydningen av emballasjens miljøpåvirkning er et strategisk fokusområde, både for designsentrene og deres kunder.

Designerne og ingeniørene er forpliktet til å designe emballasje med minst mulig materialforbruk, uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Gjennom hele prosessen blir det tatt hensyn til å redusere, gjenbruke og resirkulere.

I Tyskland er forbruket av emballasje i monomaterial økt, både i F-pak og D-pak. I Polen brukes resirkulert PE, PP og papir. Antalis i England har inngått en avtale med Woodland Trust, som gjennom planting av trær gjør virksomhetens bølgepapp og papir karbonnøytral fra 2020.

Emballasjeoptimering

I Danmark arbeides det aktivt med å tilpasse emballasjens størrelse til produktet og å øke bruken av papirmaterial.

– Brukeropplevelse og bærekraft er to store fokusområder for oss. Vi har en forpliktelse til å utvikle miljøvennlige og smarte spesialemballasjeløsninger uten å gå på kompromiss med hverken valuta for pengene eller produktkvalitet, sier Jacob Ejlskov Andersen, Scandinavian Packaging Sector Direktor.

Antalis er markedsledende innenfor B2B-distribusjon av papir, emballasje og medier innenfor visuell kommunikasjon.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors