Europa forbereder seg for fremtidens plasthåndtering

PUBLISERT: 7 mars 2018
OPPDATERT: 26 januar


Den tyske foreningen for håndtering av avfall, vann og råmaterialer, BDE, presenterer en rekke tiltak for bærekraftig behandling av plast i fremtiden.

I forbindelse med den nye strategien for plast i EU, varsler BDE tiltak for å øke utvinning av plast i Europa. Dette skyldes blant annet nye trender i deponering, forbrenning og opphør av eksport til Asia.

– Både resirkuleringssystemer, produsenter og faste forhandlere må jobbe sammen for å oppnå bærekraftig samling av plastmaterialer, varsler BDE.

Tysk-Svensk Handelskammer skriver i sitt nyhetsbrev at de asiatiske importbegrensningene av plastavfall gjør at Europa må utvikle nye metoder for å forbedre avfallshåndteringen og komme opp med nye og bedre løsninger for å redusere plastavfall generelt.

Ny plastsortering i Sverige
Plastkretsen, som er en del av FTIs resirkulering av plastemballasje i Sverige, annonserer nå at en kvart milliard vil bli investert i å bygge et helt nytt plastsorteringsanlegg i Motala. 

Dette blir Europas mest moderne sorteringsanlegg for plastemballasje. Investeringen er en del av ambisjonen om å bygge opp en sirkulær økonomi og vil bety at plasten som markedsføres i betydelig grad kan resirkuleres.

På et fagseminar arrangert av Emballasjeforeningen i Oslo 8. mars vil Christoffer Back Vestli, Seniorrådgiver Miljødirektoratet, orientere om produsentansvaret for emballasje og den nye europeiske handlingsplanen for sirkulær økonomi.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors