EU-Rådets forslag skal nå inn i Emballasjedirektivet

PUBLISERT: 4 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


EU-rådets forslag om å innføre begrensninger i bruk av engangsplast er vedtatt. Et nytt direktiv skal bidra til å beskytte miljøet og  rense havene for plastavfall.

EU-Parlamentet stemte over EU-rådets forslag 24. oktober, og 31. oktober var medlemslandenes ambassadører samlet i COREPER-komiteen, som sa seg enige i EU-rådets forslag. 

​Nå starter såkalte inter-institusjonelle forhandlinger i trilogimøter, der det første holdes 6. november.
Ifølge EUROPEN, der Emballasjeforeningen er medlem, vil Emballasjedirektivet bli justert og produsentansvaret utvidet til også å omfatte importører av emballasje i Europa.

Forbud mot enkelte plastprodukter
De nye reglene vil forby enkelte plastprodukter som ofte kastes og som kan erstattes med andre alternativer. I tillegg skal det innføres tiltak for å redusere bruken av plastprodukter som forurenser oftest, spesielt de som blir funnet på europeiske strender.

Rådet har gjort det originale utkastet klarer ved å være mer spesifikke på hvilke produkter som blir berørt.

  • Med engangsplast menes produkter som er ment å brukes en gang for en kort tid og deretter kastes
  • For å avgjøre om et produkt kan defineres som engangsplast, skal avfallsproblematikk spille en avgjørende rolle. Rådet ber kommisjonen om å publisere veiledninger i samråd med medlemsstatene når det gjelder eksempler på engangsplastprodukter.
  • Rådet er enige med kommisjonen om å designe drikkebegre i engangsplast på en slik måte at logg og beger sitter sammen. Rådet spesifiserer at flasker laget av glass og metall ikke omfattes av direktivet, men at det vil gjelde for plastflasker og drikkevareemballasje i kompositter.
  • Fram til 2023 skal papptallerkener med plastbelegg inn på listen over produkter der forbruket skal reduseres. Plasttallerkener vil bli forbudt.
  • Rådet foreslår en ambisiøs utvidelse av produsentansvaret og at produsenter får plikt til å dekke kostnadene fra opprydning, samt kostnader for økt bevisstgjøring om produkter der det ikke er noen forpliktelser i dag, som våtservietter og ballonger.

Plastprodusenter skal dekke kostnader for opprydding
Rådet ønsker også at lovgivningen skal bli mer ambisiøs. Kommisjonen har foreslått at plastprodusenter skal dekke kostnadene for opprydding av avfall. Rådet vil at dette også skal gjelde selskaper som importerer eller selger engangs plastartikler eller emballasje i Europa.

Rådet har lagt til polystyrenkopper for drikkevarer på listen over produkter med begrenset markedstilgang.

Det er noen engangsplastprodukter der det ikke finnes egnede alternativer. Det vil likevel bli innført tiltak for å redusere forbruket av disse produktene på nasjonalt nivå. Målet er å få til en målbar og vedvarende reduksjon over tid.

Forbedret produktdesign
Rådet har også foreslått forbedret produktdesign for korker og lokk til drikkevarebeholdere for å forhindre forsøpling i miljøet. De påpeker også behovet for rask utvikling av harmoniserte standarder for å sikre at forslaget implementeres effektivt.

Engangsprodukter i plast som ofte kastes skal også merkes slik at forbrukerne ledes til å gjøre bedre valg. Avfallsbransjen krever separate fraksjoner med avfall, mens rådet ønsker at flere typer avfall skal fraktes sammen, så lenge ikke dette forhindrer høykvalitets resirkulering. 

Innsamlingsmål for plastflasker bør baseres på antall plastflasker på markedet, eller hvor mange flasker som blir til avfall i hvert medlemsland.

Vil tillate bransjeavfaler som oppfyller hensikten
Rådet har også innført tiltak for å redusere administrasjonskostnadene for direktivet. Når det gjelder utvidet produsentansvar, understreker rådet at beregningsmetodene for kostnader til opprydding skal være proporsjonale.

Dersom målene og hensikten med tiltakene oppnås, kan det inngås avtaler mellom myndigheter og de aktuelle sektorene i hvert medlemsland.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x