Studentene på yrkeshøyskoleutdanningen Förpackningsdesigner på Brobygrafiska har kommet opp med et designforslag som nå er på plass i butikkene.
Høsten 2015 fikk studentene en brief fra Nestlé om å foreslå emballasjedesign til det nye produktet God Morgon Fiberdryck. Resultatet av prosjektet ble så vellykket av Nestlé valgt å gå videre med ett av forslagene, og nå er emballasjen i butikkhyllene.
Utrolig høyt nivå
Designforslaget ble utviklet av Lisa Pedersen, Katarina Häll, Linnea Djurberg og Sara Knipström.
– Nivået på alle gruppepresentasjonene var utrolig høyt, både når det gjelder forbrukerinnsikt, designforslag og tanker om optimering av logistikken, sier Signe Lilledal, Nordic Brand Manager, Nestlé.
– Det har vært et meget profesjonelt forhold, og vi vil gjerne jobbe med Brobygrafiska igjen. Vi har fått meget bra tilbakemeldinger fra Nestlé globalt på denne designjobben, og nå venter vi spent på responsen fra forbrukerne.
Samarbeid med bransjen setter nivået
Lærer for emballasjedesign på Brobygrafiska, Mats Olsson sier at et nært samarbeid med bransjen gjør at de kan ha riktig retning og nivå på utdannelsen.
– For at studentene skal komme nært virkeligheten forsøker vi i så stor utstrekning som mulig å gjøre samarbeidsprosjekter med varemerkeeiere og bedrifter i bransjen, sier Mats OIsson.