Et godt resultat i 2016 gir 84 millioner til Kavlifondet

PUBLISERT: 30 mai 2017
OPPDATERT: 26 januar


Med en solid resultatforbedring i 2016 kunne Kavli overføre 84 millioner til sin eneeier, den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet.  – En motivasjonsfaktor, sier konsernsjefen.

Kavlifondet deler årlig ut midler til humanitært arbeid, forskning og kultur, og har i takt med konsernets positive utvikling de siste årene betydelig økt sitt eget aktivitetsnivå.

Viktig motivasjonsfaktor
– Vi har hatt en fin økning i overskuddet vi har utbetalt til Kavlifondet over flere år, og årets resultat gir grunnlag for etenda større bidrag, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli i en pressemelding.

– For Kavlis ansatte er eierskapet og det økende bidraget til gode formål en viktig motivasjonsfaktor og noe som gjør Kavli til en spesiell arbeidsplass.

Kavlikonsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Storbritannia, og er her hjemme mest kjent for sitt eierskap i O. Kavli og Q-Meieriene. Konsernet kunne i fjor skilte med et driftsresultat før skatt på drøye 269 millioner kroner, opp fra 235 millioner i 2015.

Restrukturering og oppkjøp
– Vi har i flere år hatt resultater preget av restrukturering og oppkjøp. Disse tiltakene gir nå resultat gjennom et vesentlig mer lønnsomt driftsår. Vi har dessuten planer for fortsatt forbedring i 2017, sier Volden.

Volden påpeker at den viktigste årsaken til bedrede resultater er god kostnadskontroll. Spesielt Kavlis svenske virksomhet, som i 2015 integrerte oppkjøpt virksomhet, har hatt en vesentlig forbedring på dette området.

Matvarekonsernet hadde en underliggende organisk vekst på 2,8 prosent, men rapporterer fallende driftsinntekter etter at de ved inngangen til 2016 solgte sin danske virksomhet til Orkla Foods. Omsetningen ble også påvirket av valutakursene.

Økte investeringer
Siden en stadig mindre andel av omsetningen nå går til faste og indirekte kostnader, har konsernet hatt rom for en vesentlig økning i investeringene i innovasjon og markedsføring.

Planti, konsernets satsing på plantebaserte alternativer til meieriprodukter i Finland og Sverige, var i 2016 konsernets vekstvinner og styrket sin markedsposisjon. 

– Vi er stadig på jakt etter gode oppkjøpskandidater, men i umiddelbar fremtid vil vi først og fremst satse på organisk vekst gjennom investeringer i vår egen produktportefølje, sier Volden.

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx