En av fire blir irritert hvis de ikke finner merkevarer

PUBLISERT: 8 november 2017
OPPDATERT: 26 januar

Selv om det store flertallet gir blaffen, reagerer en av fire såpass negativt at de går til en annen butikk hvis de ikke finner de vante merkevarene sine i butikkhyllene.

76 prosent av forbrukerne gir blaffen i om de ikke får tak i merkevaren de er vant til å kjøpe, ifølge en undersøkelse fra Emendor.

Noen går til en annen butikk
– De velger i stedet et annet produkt og tenker ikke mer på det, sier seniorrådgiver Martin Klafstad til Dagligvarehandelen, som omtaler undersøkelsen.

Blant de resterende 24 prosentene, blir noen litt irriterte men finner seg et alternativt produkt i samme varegruppe. Andre lar være å kjøpe et tilsvarende produkt men fortsetter å handle, mens de mest irriterte forlater butikken.

600 personer har blitt spurt av Emendo om hvordan de reagerer når 50 varemerker og produkter ikke er å finne i butikken.

Kan gi problemer for butikken
Svarene viser at menn og kvinner reagerer likt. Bosted og hvilken butikk man handler i, har heller ingen betydning. Ifølge Klafstad er det et høyt antall mennesker som reagerer negativt.

– Nordmenn handler i mange ulike butikker. Man risikerer at nabobutikken får handelen om man ikke har varene inne, sier han til Dagligvarehandelen.

Han mener at det vi ha store konsekvenser for butikken, dersom en av fire forbrukere reduserer handlefrekvensen fra tre til to ganger i uken.

 

 

Les mer

Plastdagen 2023

For tredje år på rad arrangeres Plastdagen 2023 den 19. oktober i Oslo. Arrangementet fokuserer på teknologiens rolle i plasthåndtering i lav- og mellominntektsland. Dette er en viktig møteplass for alle som bryr seg om miljøutfordringene knyttet til plast.
plastdagen

Emballasjedagene 2023

Torsdag 9. og fredag 10.november arrangerer Emballasjeforeningen sin årlige konferanse. Foredragsholdere fra inn- og utland vil dele innsikt om trender, utfordringer og innovasjoner innen emballasje og emballering.
Emballasjedagene_logo_600x400

PulPac oppskalerer ved å nedskalere med formstøpingsteknikk

PulPac lanserer en ny maskinplattform, PulPac Scala, som de sier representerer et betydelig skritt i tørr-fiberrevolusjonen. Scala-plattformen er basert på sprøytestøping, en teknologi knyttet til plastbehandling, kombinert med PulPacs nye Mill-to-Web fiberenhet.
Pulpac_Scala_Front-1

Blue Ocean Closures og Coca-Cola i utviklingssamarbeid

Blue Ocean Closures, som produserer skrukorker for emballasje, har kommet til enighet om et samarbeid med Coca-Colas EMEA FoU-senter i Brussel.
blue-ocean-utvalg

Siste nytt

Plastdagen 2023

For tredje år på rad arrangeres Plastdagen 2023 den 19. oktober i Oslo. Arrangementet fokuserer på teknologiens rolle i plasthåndtering i lav- og mellominntektsland. Dette er en viktig møteplass for alle som bryr seg om miljøutfordringene knyttet til plast.
plastdagen

Emballasjedagene 2023

Torsdag 9. og fredag 10.november arrangerer Emballasjeforeningen sin årlige konferanse. Foredragsholdere fra inn- og utland vil dele innsikt om trender, utfordringer og innovasjoner innen emballasje og emballering.
Emballasjedagene_logo_600x400

PulPac oppskalerer ved å nedskalere med formstøpingsteknikk

PulPac lanserer en ny maskinplattform, PulPac Scala, som de sier representerer et betydelig skritt i tørr-fiberrevolusjonen. Scala-plattformen er basert på sprøytestøping, en teknologi knyttet til plastbehandling, kombinert med PulPacs nye Mill-to-Web fiberenhet.
Pulpac_Scala_Front-1

Blue Ocean Closures og Coca-Cola i utviklingssamarbeid

Blue Ocean Closures, som produserer skrukorker for emballasje, har kommet til enighet om et samarbeid med Coca-Colas EMEA FoU-senter i Brussel.
blue-ocean-utvalg