En av fire blir irritert hvis de ikke finner merkevarer

PUBLISERT: 8 november 2017
OPPDATERT: 26 januar

Selv om det store flertallet gir blaffen, reagerer en av fire såpass negativt at de går til en annen butikk hvis de ikke finner de vante merkevarene sine i butikkhyllene.

76 prosent av forbrukerne gir blaffen i om de ikke får tak i merkevaren de er vant til å kjøpe, ifølge en undersøkelse fra Emendor.

Noen går til en annen butikk
– De velger i stedet et annet produkt og tenker ikke mer på det, sier seniorrådgiver Martin Klafstad til Dagligvarehandelen, som omtaler undersøkelsen.

Blant de resterende 24 prosentene, blir noen litt irriterte men finner seg et alternativt produkt i samme varegruppe. Andre lar være å kjøpe et tilsvarende produkt men fortsetter å handle, mens de mest irriterte forlater butikken.

600 personer har blitt spurt av Emendo om hvordan de reagerer når 50 varemerker og produkter ikke er å finne i butikken.

Kan gi problemer for butikken
Svarene viser at menn og kvinner reagerer likt. Bosted og hvilken butikk man handler i, har heller ingen betydning. Ifølge Klafstad er det et høyt antall mennesker som reagerer negativt.

– Nordmenn handler i mange ulike butikker. Man risikerer at nabobutikken får handelen om man ikke har varene inne, sier han til Dagligvarehandelen.

Han mener at det vi ha store konsekvenser for butikken, dersom en av fire forbrukere reduserer handlefrekvensen fra tre til to ganger i uken.

 

 

Les mer

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683

Siste nytt

Strategiskt samarbeid for å utvikle nedbrytbare matemballasjer

Walki har inngått et strategisk partnerskap med det franske oppstartsselskapet Lactips for å lage fullstendig biologisk nedbrytbar, plastfri matemballasje ved bruk av naturlige polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Sverige: Urettferdig plastposeskatt avviklet

Den mislykkede skatten i Sverige som også rammet nye, ikke-fossile og komposterbare poser er nå fjernet. Nå stiger salget av de bærekraftige alternativene som ser ut som, men ikke er de tradisjonelle plastposene.
Gaia-1x

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-3-1024x683

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683