En av fire blir irritert hvis de ikke finner merkevarer

PUBLISERT: 8 november 2017
OPPDATERT: 26 januar

Selv om det store flertallet gir blaffen, reagerer en av fire såpass negativt at de går til en annen butikk hvis de ikke finner de vante merkevarene sine i butikkhyllene.

76 prosent av forbrukerne gir blaffen i om de ikke får tak i merkevaren de er vant til å kjøpe, ifølge en undersøkelse fra Emendor.

Noen går til en annen butikk
– De velger i stedet et annet produkt og tenker ikke mer på det, sier seniorrådgiver Martin Klafstad til Dagligvarehandelen, som omtaler undersøkelsen.

Blant de resterende 24 prosentene, blir noen litt irriterte men finner seg et alternativt produkt i samme varegruppe. Andre lar være å kjøpe et tilsvarende produkt men fortsetter å handle, mens de mest irriterte forlater butikken.

600 personer har blitt spurt av Emendo om hvordan de reagerer når 50 varemerker og produkter ikke er å finne i butikken.

Kan gi problemer for butikken
Svarene viser at menn og kvinner reagerer likt. Bosted og hvilken butikk man handler i, har heller ingen betydning. Ifølge Klafstad er det et høyt antall mennesker som reagerer negativt.

– Nordmenn handler i mange ulike butikker. Man risikerer at nabobutikken får handelen om man ikke har varene inne, sier han til Dagligvarehandelen.

Han mener at det vi ha store konsekvenser for butikken, dersom en av fire forbrukere reduserer handlefrekvensen fra tre til to ganger i uken.

 

 

Les mer

Du går vel ikke glipp av Packnorth Award 2024?

Bidragene til Packnews Award kommer nå inn til Packnews tett i tett. Det er fjerde gang konkurransen arrangeres og i år er prisutdelingen tilbake på Scanpack. Årets konkurranse byr på nyheter.
PNA-head-240627x

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Miljøvennlig, resirkulerbar fiskekasse

Nå som David Beckham er i Norge og fisker kan det kanskje være på plass med en fiskenyhet?
DryPack_2024_sRGB

RK Grafisk først i Norden med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter for etterbehandling med dellakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Avtalen ble gjort på Drupa og installasjonen vil være den første i Norden.
KM-RK-Grafisk

Siste nytt

Du går vel ikke glipp av Packnorth Award 2024?

Bidragene til Packnews Award kommer nå inn til Packnews tett i tett. Det er fjerde gang konkurransen arrangeres og i år er prisutdelingen tilbake på Scanpack. Årets konkurranse byr på nyheter.
PNA-head-240627x

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Miljøvennlig, resirkulerbar fiskekasse

Nå som David Beckham er i Norge og fisker kan det kanskje være på plass med en fiskenyhet?
DryPack_2024_sRGB

RK Grafisk først i Norden med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter for etterbehandling med dellakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Avtalen ble gjort på Drupa og installasjonen vil være den første i Norden.
KM-RK-Grafisk