En av fire blir irritert hvis de ikke finner merkevarer

PUBLISERT: 8 november 2017
OPPDATERT: 26 januar

Selv om det store flertallet gir blaffen, reagerer en av fire såpass negativt at de går til en annen butikk hvis de ikke finner de vante merkevarene sine i butikkhyllene.

76 prosent av forbrukerne gir blaffen i om de ikke får tak i merkevaren de er vant til å kjøpe, ifølge en undersøkelse fra Emendor.

Noen går til en annen butikk
– De velger i stedet et annet produkt og tenker ikke mer på det, sier seniorrådgiver Martin Klafstad til Dagligvarehandelen, som omtaler undersøkelsen.

Blant de resterende 24 prosentene, blir noen litt irriterte men finner seg et alternativt produkt i samme varegruppe. Andre lar være å kjøpe et tilsvarende produkt men fortsetter å handle, mens de mest irriterte forlater butikken.

600 personer har blitt spurt av Emendo om hvordan de reagerer når 50 varemerker og produkter ikke er å finne i butikken.

Kan gi problemer for butikken
Svarene viser at menn og kvinner reagerer likt. Bosted og hvilken butikk man handler i, har heller ingen betydning. Ifølge Klafstad er det et høyt antall mennesker som reagerer negativt.

– Nordmenn handler i mange ulike butikker. Man risikerer at nabobutikken får handelen om man ikke har varene inne, sier han til Dagligvarehandelen.

Han mener at det vi ha store konsekvenser for butikken, dersom en av fire forbrukere reduserer handlefrekvensen fra tre til to ganger i uken.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot