Emballasjen skal oppfordre til moderat for bruk av energidrikke, selv om en standardboks på 2,5 dl inneholder mindre enn en kopp vanlig filterkaffe.
Merkingen skal ikke oppfordre til å blande energidrikker med alkohol eller hevde at energidrikker motvirker effekten av alkoholinntak. Markedsføring av energidrikker skal ikke skje i noe medium der mer enn 35 prosent av mottakerne er under 12 år.
Frivillige begrensninger
Dette melder Bryggeri- og Drikkevareforeningen, med henvisning til EU-retten (Food Information 1169/2011) som krever at alle drikker som inneholder mer enn 150 mg koffein per liter skal merkes med «Høyt koffeininnhold. Anbefales ikke for barn, gravide eller ammende kvinner».
I tillegg har produsenter og importører i hele Europa sluttet seg til en rekke frivillige begrensninger som er fastsatt av den europeiske paraplyorganisasjonen for alkoholfrie drikker (UNESDA).
Retningslinjene har vært på plass siden 2010 og omfatter merking og markedsføring av energidrikker blant alle UNESDA medlemmer.
Energidrikker er alkoholfrie, funksjonelle drikker med en oppkvikkende effekt. Energidrikker inneholder vanligvis ingredienser som koffein, taurin, vitaminer og karbohydrater og er fremstilt for å motvirke trøtthet i forbindelse med mentale eller fysiske anstrengelser.
«Ikke bekymringsverdig»
Det finnes flere varianter av energidrikker som er sukker- og kalorifrie. I 2015 utgjorde disse cirka 12 prosent av energidrikkmarkedet i Norge, men markedsandelen har økt betydelig; omlag 30 prosent siden 2014.
European Food Safety Authority (EFSA) konkluderte i 2009 med at ingrediensene i energidrikker «ikke er bekymringsverdige» . EFSA bekreftet i mai 2015 at «energidrikker og deres ingredienser er helt trygge å konsumere».
EFSA mener at det ikke er noen vitenskapelig begrunnelse for å behandle energidrikker annerledes enn de viktigste bidragsyterne til daglig inntak av koffein i alle aldersgrupper, det vil si kaffe, te, sjokolade og andre alkoholfrie drikkevarer.
Samme effekt som kaffe
I følge EFSA er det trygt å konsumere 400 mg med koffein daglig for voksne, og 3 mg/per kilo av kroppsvekten for barn. For voksne tilsvarer dette fem 250 ml-bokser med energidrikk per dag.
Hvis inntaket skjer i løpet av kort tid, vil man kunne oppleve negative effekter, på samme måten som med kaffe.
I Norge er markedsføring av energidrikker regulert gjennom de frivillige retningslinjene i Matvarebransjens Faglig Utvalg (MFU), som forbyr markedsføring mot barn under 13 år.
Medlemmene i Bryggeri- og Drikkevareforeningen (BROD) er enige om å ikke markedsføre energidrikker mot ungdom under 16 år. Det innebærer blant annet at man ikke er synlig til stede på arrangementer for ungdom under 16.