En historie fra 1949 viser hvordan et potensielt verdensprodukt fra Hitra endte opp som en flopp i Amerika på grunn av mangler på emballasjen.
Kystmuseet i Sør-Trøndelag har publisert en artikkel på Facebook fra Adresseavisen i 1949 om Hopsjø Preservering som det året lanserte et produkt basert på røkt hvalkjøtt i olivenolje.
Potensiell verdensartikkel
De trodde at dette ville bli en verdensartikkel, men slik skulle det ikke gå
Ifølge journalisten smakte retten som hjortekjøtt, og drømmen om suksess i Amerika virket ikke urealistisk for produsenten Hopsjø Preservering på Hitra
Dessverre floppet produktet på grunn av at emballasjen ikke var god nok, på grunn av mangel på metall etter krigen.
Artikkelen viser hvor viktig emballasjen er for at god mat skal være delikat og velsmakende når den kommer fram til forbrukeren.
Les hele artikkelen på Facebook.
Trenger du kompetanse? Emballasjeskolen starter ny klasse i september