Nettverk belager seg på fortsatt høy aktivitet i forskning i 2019

PUBLISERT: 23 april 2019
OPPDATERT: 26 januar

Hega Næs, styreleder i Emballasjeforsk. og forskningssjef i Nofima.|Nadia|

Fokus på bærekraftig utvikling og sirkulær økonomi øker behovet for ny forskning. Emballasjeforsk har god medvind og tror at forskning viser veien videre.

Årsmøtet i forskningsnettverket Emballasjeforsk ble i år arrangert hos Norsk Hydro, som er en betydelig råvareleverandør til drikkevareindustrien verden over. Selskapet benyttet anledningen til å fortelle nærmer om dette. Det ble foredrag om Bamas emballasjestrategi, og nye forskningsprosjekter.

Råvareproduksjon for drikkebokser

Nadia Telioui i Hydro Rolled Products fortalte detaljert om hvordan tre tyske aluminiumsverk bruker forskning for å videreutvikle aluminiumbokser

– Norsk Hydro er i dag et selskap som driver råvareproduksjon av aluminium samt noe bearbeiding, fortalte Hans Erik Vatne.

Selskapet har pressverk for profiler og valsing i USA, mens ekstrudering foregår i Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika og til en viss grad Asia. Aluminium har tre store bruksområder som er omtrent like store: Transport, emballasje og bygg.

– Aluminium har et mulighetsrom som emballasjematerial. Minst 75 prosent av all aluminium som noen gang er laget, er fortsatt i bruk. Resirkuleringen gjør at CO2-utslippet fra produksjonen er nede i 4kg CO2-ekvivalenter, noe som er lavt.

Nadia Telioui, Head of Technical Customer Service (TCS), Rolled Products Holmestrand, fortalte om hvordan aluminium for drikkebokser produseres i Tyskland

– Vi lager ikke drikkeboksene men aluminiumet som brukes til dem. Aluminium til drikkebokser må ha renest mulig overflate, fortalte hun.

De tre store verkene i Rheinwerk, Alunorf i Neuss og Grevenbroich valser og bearbeider råstoffet. Et eget forskningssenter i Bonn bistår verkene med utvikling og forskning.
Drikkebokser består av bodystock, lokk og tab/åpningsmekanisme. De har relativt lav livstid men er fullt gjenvinnbare. I Tyskland, som i Norge, blir 95-96 prosent av alle drikkbokser gjenvunnet.
For å få jevnest mulig overflate blir den etset av et oksydsjikt som deretter belegges med et beskyttelsessjikt.

Brilliend inspeksjonssystem klassifiserer feil og identifiserer passende tiltak for å rett dem. – Brilliend gir bedre kontroll over overflaten og fjerne alle defekter betydelig.

Beskytter matvaren best mulig

Alvhild Hedstein, konsernansvarlig for bærekraft og innovasjon i BAMA.

Det er et stort sprang fra Hydro til Bama, men de har noe til felles: Store globale nettverk. Produktene er derimot helt forskjellige, og Alvhild Hedstein, konsernansvarlig for bærekraft og innovasjon, fortalte hvordan selskapet ser for seg å beskytte matvarene best mulig.

– Bærekraft er grunnleggende for alt BAMA skal gjøre. Har satt østfoldforskning i gang med å se på hva vi må jobbe med, sa hun. Men selskapet er allerede i gang med en del.

BAMA har definert at de skal ha ansvarlig grønn vekst gjennom god produktkvalitet, optimert emballasje gjennom verktøyet PackMan og jobbe for sirkulær økonomi.

– Det viktigste vi kan gjøre er å redusere matsvinn. Jeg syns at matbransjen kan få beholde jomfruelig emballasje for å oppnå dette. Og ja vi bruker plast, men så lite som mulig av den, sa hun.

BAMA bruker gjerne resirkulert emballasje hvis den er ren nok og fornybar emballasje, hvis den kan gjenvinnes.

– Vi har laget retningslinjer for emballasje for hele konsernet og et emballasjeforum med emballasjeansvarlig i alle enheter. Vi har opprette Bama Packaging som skal stille krav til produkter som pakkes i utlandet.

Emballasjeforsk

Styreleder Helga Næs, til daglig leder for trygg mat i Nofima, orienterte om virksomheten i Emballasjeforsk, som nå har 22 medlemmer. Formålet med nettverket er å bidra til økt produktutvikling og innovasjon.

– Vi initierte forskning for over 80 millioner kroner i 2018, der industrien investerer mye tid, mens Forskningsrådet, matfondet og EU bidrar med midler, fortalte Næs. Disse prosjektene er hovedsakelig brukerstyrte, men det er også prosjekter der industrien må bidra med penger.

Mer informasjon om Emballasjeforsk

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa