Etter at den døde hvalen strandet med magen full av plast har mange fått et negativt syn på emballasje – spesielt plast. En ny podcast gir et nyansert inntrykk.
Emballasjeforeningen har sett et behov for å nå ut med informasjon om nyttefunksjonen emballasje har gjennom hele verdikjeden for forbrukervarer.
Emballasjepodden
I samarbeid med HOLDBAR 2020 og bransjeeksperter har Emballasjeforeningen produsert Emballasjepodden som skal nå ut med meningsbærende informasjon om emballasje til «den menige mann i gaten».
Emballasjepodden blir distribuert av nettavisen.no, i tillegg til egne bransjekanaler.
– Vi håper Emballasjepodden er opplysende og at lytterne får en forståelse av emballasjens rolle når det gjelder å ivareta produkter for å forhindre produktsvinn, forklarer direktør Kari Bunes i Emballasjeforeningen.
Fire episoder
Gjennom fire episoder tar podcasten for seg emballasjens funksjon og status, viser veikartet for sirkulær plastemballasje i Norge og snakker litt om hvordan emballasje og miljøsituasjonen kan ser ut i framtiden.
Deltakere i Emballasjepodden er direktør Kari Bunes, emballasjeskolerektor Yngve Krokann og styreleder Thomas Eie fra Emballasjeforeningen. Ellers deltar markedssjef Ole Jan Myhre fra Norner, Tone L. Vanem fra Berry og miljøsjef Rolf Erling Eriksen, Vinmonopolet
Gir inntrykk av det daglige forbedringsarbeidet
Prosjektleder Cecilie Svabø for HOLDBAR 2020 har produsert Emballasjepodden og er fornøyd med resultatet.
– Gjennom podcasten får man et innblikk i hvordan det daglig jobbes med de store utfordringene i vår bransje og hvor stort fokus det er på å få emballasjematerialer inn i et lukket kretsløp, slik at man kan bruke ressursene igjen og igjen, forteller hun.
– Dette klarer ikke bransjen alene, man trenger hjelp av både forbrukerne selv og øvrige ledd i verdikjeden. Dette er grunnbudskapet til Emballasjepodden, så jeg håper folk tar en lytt.