Emballasjedesign og rette folk på rett sted gir suksess

PUBLISERT: 31 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar

Ved å skifte navn til Lofoten og endre emballasjedesign, klarte de å øke salget. – Men det viktigste er å ha de rette folka på rett sted, sier sjefen.

Lofotprodukt AS har moderne produksjonslokaler på Leknes Lofoten, med 140 ansatte. Selskapet ble grunnlagt i 1994 på en ide om å kombinere tradisjon med innovasjon. Nesten all vekst skjer i dagligvaremarkedet, og selskapet har hatt sammenhengende vekst siden starten.

Hvordan er dette mulig?
– Det handler om å skaffe de rette folka. Har man det, kan man gjøre alt sier administrerende direktør Sigvald Rist.

– Lofoten er et godt utgangspunkt for storytelling, men det er ikke nok. Man må ha et landsdekkende apparat med folk som forteller det glade budskap. Salg skjer mellom personer, ikke mellom bedrifter.

Begynte tenke på emballasjedesign
Fra etableringen i 1994  tenkte ikke bedriften på design. Men i 2001 innledet selskapet et prosjekt sammen med designbyrået Strømme Throndsen. Med utgangspunkt i samme oppskrift på maten, ville de øke salget og konkurrere bedre i hyllene. 

Designen til Lofotprodukt AS ble prisbelønnet og ved mange anledninger trukket frem som et godt eksempel på salgsfremmende design.

Den nye emballasjen var av gjennomsiktig plast og en vellaget etikett som både viste frem og solgte produktene på en fremragende måte.

Ballets dronning
– Vi ser alltid den kvinnelige forbrukeren som ballets dronning. Det er hun som står for de fleste innkjøp. Og de gangene mannen handler, har han med seg handlelapp fra sin kvinne, sier Rist.

Siden 2001 har Lofotprodukt hatt suksess med en rekke produkter, nå sist en serie med produkter som gjør det mulig for folk å lage sushi hjemme, etter «taco-prinsippet».

Men det meste handler ifølge Rist om å hadde de rette folkene, med ulik kompetanse, på rett sted og å sette sammen gode team. – Vi har god erfaring med utradisjonell rekruttering. Hos har vi ansatt folk fra Strømme Throndsen Design, Mills, Kraft Foods og Maarud, for eksempel. Langsiktige eiere er også viktig.

– Dessuten må man ha det gøy på jobb!

Lofotprodukt eies av Kverva, som igjen eies av familien Witsøe på Frøya.

 

 

 

Les mer

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx