Emballasjedagene i gang med besøk på Grans

PUBLISERT: 1 november 2017
OPPDATERT: 26 januar
||

Onsdag startet Emballasjedagene 2017 med et besøk hos Grans Bryggeri som ligger i Sandefjord. Det gamle bryggeri bød på moderne produksjonsteknologi.

Grans Bryggeri ble startet allerede i 1889, og bygningen oser da også av gammel bryggerihistorie. Men mellom de gamle murene, huser bryggeriet en god del moderne bryggeriteknologi, ikke minst i pakkeriet, som gjør dem i stand til å levere øl og mineralvann i store volumer.

Grans Bryggeri er en gammel familiebedrift som i dag eies med 50 prosent av Rema. De besøkende deltakerne fra Emballasjedagene fikk både lukte på humle og se høyhastgihets tapping og pakking av sixpacks og mineralvann i 1,5 liter på omvisningen.
 

Emballasjedagene starter opp konferansedelen
Torsdag 2. november åpnes konferansedelen av Emballasjedagene av styrelder i Emballasjeforeningen, Thomas Eie, senior emballsjeutvikler i Bama. Direktør Petter Haas Brubakk fra NHO Mat og Drikke skal ta et blikk på norsk industri, mens seniorøkonom Marius Gonsholt Hov tar et blikk på de makroøkonomiske utsiktene.

Yngve Krokann og Kari Bunes i Emballasjeforeningen redegjør for den nye forskriften for produsentansvaret for emballasje, og det blir foredrag fra Thinfilm, Tronrud Engineering, DS Smith og Plus Pack om smart emballasje og Industri 4.0 utover ettermiddagen.

På festmiddagen om kvelden blir det utdeling av Optimeringsprisen og Emballasjefagprisen.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors