Emballasjedagene 2018 skal handle om å ivareta

PUBLISERT: 17 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

Det er sterke krefter i sving for å redusere emballasjeforbruket, spesielt når det gjelder plast. Hvilke følger får dette for norske aktører og mattryggheten i Norge? 

Foredragsholdere fra inn -og utland og fra store deler av emballasjens verdikjede, kommer til Emballasjedagene for å bringe klarhet i en del av disse spørsmålene som dukker opp. 

Ivareta
Nøkkelordet for Emballasjedagene 2018 er «Ivareta». I en tid der mange ønsker å fjerne og redusere bruk av emballasje, spesielt plastemballasje, er det viktig å minne hverandre om at emballasjens viktigste oppgave er å ivareta produktet.

Emballasjen skal beskytte produkter og bevare kvaliteten slik at holdbarheten blir tilstrekkelig. Dette bidrar til mindre matsvinn, viser forskning. Samtidig er det nå krav om å økt bruk av resirkulerte materialer og redusert bruk av plast.

Slike tiltak er bra for ressursbruken, men er det forenlig med å ivareta produktet like bra? Programmet er satt sammen med dette i bakhodet. 

Økt bruk av resirkulert plast
Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken gir oss et økonomisk «værvarsel», før Ingebjørg Harto fra NHO Brussel forteller om hvilke følger EUs plastinitiativer får for norske aktører. EU har blant annet lagt føringer for å redusere eller fase ut engangsplast og å øke materialgjenvinningen.

Monica Skog Ravn i Orkla Home and Personal Care vil fortelle om Orklas prosjekt med å bruke resirkulert plast i emballasje og hvilke utfordringer dette fører med seg.

Hans Axel Kristensen som er leder i Plastix i Danmark har en god historie å fortelle om hvordan brukt plast kan bli til nye materialer og arbeidsplasser. Plastix deltar blant annet i Donau-prosjektet for å gjenvinne plast som plukkes ut av elven.

Deretter får de besøkende møte Wenche Ravlo, administrerende direktør i Smurfit Kappa Norpapp. Hun skal fortelle hvordan hennes bedrift jobber med sirkulær økonomi.

Paneldebatt og avslappende aktiviteter
Innimellom de lange foredragene, skal det i være bolker kalt  5 minutes. Her vil noen aktører få fem minutter på seg til å presentere aktuelle prosjekter og aktiviteter. På torsdagen blir det også en paneldebatt med temaet Emballasjeutfordringer mot 2025.

Debatten ledes av Stein Kåre Kristiansen, og debattantene kommer fra RPC Kambo, Norner, KS Bedrift, Avfall Norge, Virke, NHO Brussel og Orkla ASA.

På ettermiddagen blir det litt avslappende aktiviteter, mens kvelden byr på festmiddag med prisutdelinger og underholdning.

Økonomisk innfallsvinkel til bærekraft
Fredagens program starter med Thina Saltvedt i Nordea som har en økonomisk innfallsvinkel til bærekraftig råvareforvaltning. Marketing Manager Alexandre de Souza Carvalho skal deretter fortelle om hvordan smart emballasje tar dagligvarehandelen i nye retninger.

Gry Rohde Nordhus tar reisen videre inn i digitaliseringens verden, der det ligger et milliardpotensial i å digitalisere industrien.

Etter lunsj skal vi høre om hvordan man utvikler produkter og emballasje til Aksel Lund Svindals nye klesmerke som har budskapet Grater than A – Nothing is greater than nature.

Nytt tilsynsprosjekt med matkontaktmaterialer
Mattilsynet har satt i gang et nytt tilsynsprosjekt for matkontaktmaterialer. De har tidligere gjennomført tilsyn med plastemballasje, som har svært strengt regelverk.

Nå er det mange som bytter ut plast- med pappemballasje, et område der reglene er mer diffuse. Blir mattryggheten like godt ivaretatt nå? Ågot Li skal forsøke å gi oss svarene.

Til slutt invitere Andreas Brekke i Østfoldforskning publikum med på en endeløs reise i forebyggende miljøarbeid.

Se hele programmet for Emballasjedagene her

Meld deg på Emballasjedagene 2018

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red