Emballasjedagene 2018 skal handle om å ivareta

PUBLISERT: 17 september 2018
OPPDATERT: 26 januar

Det er sterke krefter i sving for å redusere emballasjeforbruket, spesielt når det gjelder plast. Hvilke følger får dette for norske aktører og mattryggheten i Norge? 

Foredragsholdere fra inn -og utland og fra store deler av emballasjens verdikjede, kommer til Emballasjedagene for å bringe klarhet i en del av disse spørsmålene som dukker opp. 

Ivareta
Nøkkelordet for Emballasjedagene 2018 er «Ivareta». I en tid der mange ønsker å fjerne og redusere bruk av emballasje, spesielt plastemballasje, er det viktig å minne hverandre om at emballasjens viktigste oppgave er å ivareta produktet.

Emballasjen skal beskytte produkter og bevare kvaliteten slik at holdbarheten blir tilstrekkelig. Dette bidrar til mindre matsvinn, viser forskning. Samtidig er det nå krav om å økt bruk av resirkulerte materialer og redusert bruk av plast.

Slike tiltak er bra for ressursbruken, men er det forenlig med å ivareta produktet like bra? Programmet er satt sammen med dette i bakhodet. 

Økt bruk av resirkulert plast
Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken gir oss et økonomisk «værvarsel», før Ingebjørg Harto fra NHO Brussel forteller om hvilke følger EUs plastinitiativer får for norske aktører. EU har blant annet lagt føringer for å redusere eller fase ut engangsplast og å øke materialgjenvinningen.

Monica Skog Ravn i Orkla Home and Personal Care vil fortelle om Orklas prosjekt med å bruke resirkulert plast i emballasje og hvilke utfordringer dette fører med seg.

Hans Axel Kristensen som er leder i Plastix i Danmark har en god historie å fortelle om hvordan brukt plast kan bli til nye materialer og arbeidsplasser. Plastix deltar blant annet i Donau-prosjektet for å gjenvinne plast som plukkes ut av elven.

Deretter får de besøkende møte Wenche Ravlo, administrerende direktør i Smurfit Kappa Norpapp. Hun skal fortelle hvordan hennes bedrift jobber med sirkulær økonomi.

Paneldebatt og avslappende aktiviteter
Innimellom de lange foredragene, skal det i være bolker kalt  5 minutes. Her vil noen aktører få fem minutter på seg til å presentere aktuelle prosjekter og aktiviteter. På torsdagen blir det også en paneldebatt med temaet Emballasjeutfordringer mot 2025.

Debatten ledes av Stein Kåre Kristiansen, og debattantene kommer fra RPC Kambo, Norner, KS Bedrift, Avfall Norge, Virke, NHO Brussel og Orkla ASA.

På ettermiddagen blir det litt avslappende aktiviteter, mens kvelden byr på festmiddag med prisutdelinger og underholdning.

Økonomisk innfallsvinkel til bærekraft
Fredagens program starter med Thina Saltvedt i Nordea som har en økonomisk innfallsvinkel til bærekraftig råvareforvaltning. Marketing Manager Alexandre de Souza Carvalho skal deretter fortelle om hvordan smart emballasje tar dagligvarehandelen i nye retninger.

Gry Rohde Nordhus tar reisen videre inn i digitaliseringens verden, der det ligger et milliardpotensial i å digitalisere industrien.

Etter lunsj skal vi høre om hvordan man utvikler produkter og emballasje til Aksel Lund Svindals nye klesmerke som har budskapet Grater than A – Nothing is greater than nature.

Nytt tilsynsprosjekt med matkontaktmaterialer
Mattilsynet har satt i gang et nytt tilsynsprosjekt for matkontaktmaterialer. De har tidligere gjennomført tilsyn med plastemballasje, som har svært strengt regelverk.

Nå er det mange som bytter ut plast- med pappemballasje, et område der reglene er mer diffuse. Blir mattryggheten like godt ivaretatt nå? Ågot Li skal forsøke å gi oss svarene.

Til slutt invitere Andreas Brekke i Østfoldforskning publikum med på en endeløs reise i forebyggende miljøarbeid.

Se hele programmet for Emballasjedagene her

Meld deg på Emballasjedagene 2018

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar