Emballasje til lagret luksusost ble suksess

PUBLISERT: 3 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar

|

Dagens forbrukere vil ha emballasje som gjør hverdagen lettere. Derfor lanserer Skånemejerier en ny praktisk emballasje med oksygenbarriere til lagret ost.

Den nye, kileformede plastemballasjen til Allerum luksusost fra Skånemejerier er laget av RPC Superfos og gjør det enkelt for forbrukere å nyte hard, lagret ost uten å berøre den med fingrene og uten å behøve å finne frem serveringstallerken.

Friskt pust
Den funksjonelle emballasje med oksygenbarriere lever opp til kravet om at det skal være enkelt å få maten på bordet.

– Convenience er en klar trend akkurat nå, men osteemballasje har stort sett ikke forandret seg siden 1950-tallet, sier Jannica Andersson, Brand Manager Allerum & Cheese i Skånemejerier.

– Vi vil gjerne forbedre hele matopplevelsen slik at vi kan alle måter kan tilby våre kunder noe spesielt når de kjøper Allerum-ost. Med den nye emballasjen fra RPC Superfos, som er utviklet spesielt for oss, har vi lykkes med å gi osteemballasje et friskt pust.

– Løsningen får vår ost til å skille seg klart ut fra de andre i ostedisken.

RPC Superfos lever opp til kravene
Under utviklingen av emballasje undersøkte Skånemejerier forbrukernes preferanser på flere måter. Etter hver runde med kommentarer, reaksjoner og forslag, ble det foretatt nye tilpasninger.

Den endelige utgaven av emballasjen, som ligner et kakestykke, ble satt i produksjon etter at testpersonene ga den særdeles positive tilbakemeldinger etter en ukes bruk.

– Vi hadde kontakt med noen utvalgte emballasjeleverandører for å få prosjektet på skinner og jobbet med flere av dem i utviklingsfasen. Til slutt valgte vi å gå videre med RPC Superfos, da de lever opp til våre krav og har vært lydhøre og fleksible til endringer underveis, sier Jannica Andersson.

Sparer plastpose og tallerken
Det endelige resultatet er en kileformet topp på en trekantet bunn. Den innvendige plastmembranen har oksygenbeskyttelse. En del av toppen er gjennomsiktig, slik at ostens gule farge er synlig og bidrar til det samlede visuelle inntrykket.

Når osten skal nytes, fjerner man den trekantede bunnen og plastmembranen, setter bunnen på igjen og snur emballasjen rundt. Deretter skal toppen tas av, og osten er klar til servering på den trekantede bunnen. Etter servering er det lett å sette toppen på igjen.

– Den nye emballasjen innebærer at det ikke er behov for å pakke om osten og sette den i kjøleskapet i en pose etter at den er åpnet, fremhever Jannica Andersson.

– Osten beholder smaken og er godt beskyttet i emballasjen etter åpning. Dessuten bruker man færre tallerkener, siden lokket kan brukes som tallerken.

Bærekraft
Den kundetilpassede emballasjen er egnet til gjenbruk, noe som er viktig for Skånemejerier. Nylig reduserte meieribedriften sin klimapåvirkning med 90 prosent ved å skifte fossile brennstoff med fjernvarme.

Informasjon om den bærekraftige utviklingen kan leses klart og tydelig på emballasjen som er dekorert med avansert In-Mould Labelling fra RPC Superfos.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex