Emballasje pådriver for Heidelbergs vekst

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 19 november 2024
OPPDATERT: 19 november
Heidelberg fornyer sitt Print Media Center i Wiesloch-Walldorf og gjør det til «Home of Print». Her kan eksisterende og potensielle kunder finne ut om alle de nyeste teknologiene og løsningene for offset-, digital- og fleksografisk trykk på teknologinøytral basis.

Takket være en ordrereserve på 953 millioner euro, forventer Heidelberg at andre halvår av regnskapsåret 2024/2025 vil være sterkt. Emballasjesegmentet driver veksten.

Disse positive utsiktene er basert på en økning i ordreinngangen i løpet av første halvår, som er 7,4 prosent høyere enn året før. Omsetningen på EUR 915 millioner i første halvår var innenfor forventningene på grunn av innkjøpsbeherskelse i forkant av drupa.

– Vi øker nå utnyttelsen av vår produksjonskapasitet slik at vi raskt og lønnsomt kan jobbe gjennom vår ordrereserve i løpet av tredje og fjerde kvartal, sier Heidelberg-sjef Jürgen Otto.

– Det forventede salget av nye maskiner er allerede blitt et faktum nesten for fullt, og produksjonsvirksomheten vår går for fullt. Vi er sikre på at vi vil nå våre mål for året.

Heidelberg skriver i en pressemelding at de fortsatt står sterkt i og rundt Kina. Ordreinngangen i Asia Pacific hadde den sterkeste veksten i de første seks månedene av inneværende regnskapsår, og økte med rundt 10 prosent.

Sammenlignet med samme periode i fjor var emballasjeløsningssegmentet i stand til å øke ordreinngangen i løpet av første halvår med ca. 9,7 prosent til 675 millioner euro. og bidrar dermed med cirka 53 prosent til det totale volumet. Megatrender i emballasjemarkedet er fremfor alt den økende etterspørselen etter emballasje som er både holdbar og av høy kvalitet.

Det er her Heidelbergs posisjonering som systemintegrator og totalløsningsleverandør har en positiv innvirkning, og bidrar til å utvide deres sterke posisjon i emballasjemarkedet ytterligere. Selskapet forventer også ytterligere vekstmuligheter i Kina. Innen utskriftsløsningssegmentet økte ordreinngangen i samme periode med ca. 5,5 prosent til EUR 594 millioner.

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

OK fra EU til Amcor og Berry

Emballasjeselskapene Amcor og Berry Global Group har fått antitrust-godkjenning fra EU-kommisjonen (EF) for sin planlagte fusjon.
European-Commission-official-entry

Irske IPL og Schoeller Allibert blir ett selskap

Irske IPL, med base i Dublin, produserer stive plastprodukter som primært brukes i mat-, miljø-, landbruks- og forbrukerapplikasjoner. Nå slår de seg sammen med Schoeller Allibert, som produserer transportemballasje for retursystemer.
Schoeller_Allibertx