Visjonen om å bli en karbonnøytral emballasjeleverandør er oppnådd for Elopak, som nå tilbyr karbonnøytral emballasje til sine kunder.
– Siden 2012 har Elopak hatt en visjon om å bli et karbonnøytralt selskap som kan tilby karbonnøytral emballasje. Nå har vi nådd denne milepælen, fastslår CEO Niels Petter Wright i Elopak.
– Elopak ønsker å oppnå absolutt bærekraftighet. Som selskap ønsker vi å ha null nettopåvirkning på miljøet, og vårt karbonnøytralitetsprogram bringer oss mange skritt nærmere denne visjonen.
Støtter prosjekter med verifiserte karbonbesparelser
Etter å ha redusert utslippene av drivhusgasser ved å investere i energieffektivitet og fase inn fornybar elektrisitet, tar Elopak nå et skritt videre ved å oppnå CO2-nøytralitet og støtte prosjekter med verifisert karbonbesparelser.
Kristian Hall, miljødirektør i Elopak, forklarer konseptet med karbonnøytralitet:
– Å oppnå karbonnøytralitet betyr at Elopaks utslipp av drivhusgasser utlignes av prosjekter utenfor vår verdikjede, som har en meget positiv innvirkning på lokalt levebrød og miljø. Elopak støtter for eksempel et komfyrprosjekt i Uganda og REDD+ i Borneo, der 65 000 hektar tropisk regnskog bevares.
Et sterkt signal
– Gjennom karbonnøytrale produkter og drift sender vi et sterkt signal til våre kunder og sluttbrukere av emballasje om at vi tar vårt miljøansvar på alvor og at vi tar positive grep når vi kan, sier Hall
Sertifiseringen i henhold til CarbonNeutrol Protocol har blitt verifisert av en uavhengig tredjepart, Anthesis Consulting Group.
Offentliggjøringen kommer en måned etter at Elopak ble det første emballasjeselskapet i RE100-kampanjen, der de forplikter seg til å bruke 100 prosent fornybar strøm ved alle produksjons- og administrative enheter verden over.