Elopak relanserer kartongen D-PAK til non-food-produkter

PUBLISERT: 16 april 2021
OPPDATERT: 26 januar

Elopak relanserer kartongen D-Pak til non-food. Orkla har tatt kartongen i bruk til vaskemidler i Klar-serien.

Som et svar på økende etterspørsel etter bærekraftige emballasjeløsninger til non-food relanserer Elopak kartongen D-PAK.


– I dag er det stadig flere forbrukere som vurderer klimapåvirkningen fra produktets emballasje når de gjør sin kjøpsbeslutning, sier Patrick Verhelst, markedssjef (CMO) i Elopak.

– Husholdningsprodukter er intet unntak. Vår D-PAK-kartong gir kundene de samme bærekraftsfordeler som den ikoniske Pure-Pak-kartongen og har blitt utviklet med bakgrunn av våre erfaringer med kartongene for flytende matvarer til ferske og aseptiske produkter.

– D-PAK er enkel i bruk for forbrukeren. Den er også et naturlig bærekraftvalg som et alternativ til plastflasker, da den er basert på tre som råvare og er uten skrukork.

Ble først lansert på 90-tallet

På 90-tallet leverte Elopak cirka 500 millioner D-PAK-kartonger årlig til vaskemiddelsegmentet. Nå relanseres kartongen av leverandøren som har levert over 14 milliarder kartonger årlig i over 80 land.

D-PAK-kartongen er allerede tatt i bruk av Orkla Home and Persnonal Care i Norge som refill-kartong for såpe og vaskemiddel for merkevaren «Klar».
Selskapet bruker allerede resirkulerte flasker til mange av sine produkter. Nå får klar-produkter også en emballasje som utelukkende er laget av fornybare materialer.

Anne Marheim Støren, Head of Marketing & Innovation Sustainable Living i OHPC, forteller:

– Kartonger brukes til mange produkter som melk, juice og andre væsker, så vi tenkte; Hvorfor ikke til såpe, også?

– Ved å introdusere kartong unngår vi unødvendig plastproduksjon og bruker bare naturlige råvarer som allerede finnes i naturen , som skog.

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar