Elopak relanserer kartongen D-PAK til non-food-produkter

PUBLISERT: 16 april 2021
OPPDATERT: 26 januar

Elopak relanserer kartongen D-Pak til non-food. Orkla har tatt kartongen i bruk til vaskemidler i Klar-serien.

Som et svar på økende etterspørsel etter bærekraftige emballasjeløsninger til non-food relanserer Elopak kartongen D-PAK.


– I dag er det stadig flere forbrukere som vurderer klimapåvirkningen fra produktets emballasje når de gjør sin kjøpsbeslutning, sier Patrick Verhelst, markedssjef (CMO) i Elopak.

– Husholdningsprodukter er intet unntak. Vår D-PAK-kartong gir kundene de samme bærekraftsfordeler som den ikoniske Pure-Pak-kartongen og har blitt utviklet med bakgrunn av våre erfaringer med kartongene for flytende matvarer til ferske og aseptiske produkter.

– D-PAK er enkel i bruk for forbrukeren. Den er også et naturlig bærekraftvalg som et alternativ til plastflasker, da den er basert på tre som råvare og er uten skrukork.

Ble først lansert på 90-tallet

På 90-tallet leverte Elopak cirka 500 millioner D-PAK-kartonger årlig til vaskemiddelsegmentet. Nå relanseres kartongen av leverandøren som har levert over 14 milliarder kartonger årlig i over 80 land.

D-PAK-kartongen er allerede tatt i bruk av Orkla Home and Persnonal Care i Norge som refill-kartong for såpe og vaskemiddel for merkevaren «Klar».
Selskapet bruker allerede resirkulerte flasker til mange av sine produkter. Nå får klar-produkter også en emballasje som utelukkende er laget av fornybare materialer.

Anne Marheim Støren, Head of Marketing & Innovation Sustainable Living i OHPC, forteller:

– Kartonger brukes til mange produkter som melk, juice og andre væsker, så vi tenkte; Hvorfor ikke til såpe, også?

– Ved å introdusere kartong unngår vi unødvendig plastproduksjon og bruker bare naturlige råvarer som allerede finnes i naturen , som skog.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red