Som et svar på økende etterspørsel etter bærekraftige emballasjeløsninger til non-food relanserer Elopak kartongen D-PAK.
– I dag er det stadig flere forbrukere som vurderer klimapåvirkningen fra produktets emballasje når de gjør sin kjøpsbeslutning, sier Patrick Verhelst, markedssjef (CMO) i Elopak.
– Husholdningsprodukter er intet unntak. Vår D-PAK-kartong gir kundene de samme bærekraftsfordeler som den ikoniske Pure-Pak-kartongen og har blitt utviklet med bakgrunn av våre erfaringer med kartongene for flytende matvarer til ferske og aseptiske produkter.
– D-PAK er enkel i bruk for forbrukeren. Den er også et naturlig bærekraftvalg som et alternativ til plastflasker, da den er basert på tre som råvare og er uten skrukork.
Ble først lansert på 90-tallet
På 90-tallet leverte Elopak cirka 500 millioner D-PAK-kartonger årlig til vaskemiddelsegmentet. Nå relanseres kartongen av leverandøren som har levert over 14 milliarder kartonger årlig i over 80 land.
D-PAK-kartongen er allerede tatt i bruk av Orkla Home and Persnonal Care i Norge som refill-kartong for såpe og vaskemiddel for merkevaren «Klar».
Selskapet bruker allerede resirkulerte flasker til mange av sine produkter. Nå får klar-produkter også en emballasje som utelukkende er laget av fornybare materialer.
Anne Marheim Støren, Head of Marketing & Innovation Sustainable Living i OHPC, forteller:
– Kartonger brukes til mange produkter som melk, juice og andre væsker, så vi tenkte; Hvorfor ikke til såpe, også?
– Ved å introdusere kartong unngår vi unødvendig plastproduksjon og bruker bare naturlige råvarer som allerede finnes i naturen , som skog.