Elopak passerer en milliard solgte naturlig brune kartonger

PUBLISERT: 5 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Elopak passerer 1 milliard solgte naturlige brune Pure-Pak kartonger i februar 2021.|Arla var tidlig ute med brun kartong på EKO-serien.|

Volumet for Elopaks naturlig brune kartonger vil passere 1 milliard enheter i løpet av februar 2021, noe som er godt nytt for selskapets bærekraftsarbeid.

De naturlig brune kartongene har nemlig et lavere CO2-fotavtrykk. Det høye salget innebærer at utslippet av drivhusgasser har blitt redusert med 3.000 tonn, noe som tilsvarer omtrent 1.400 flyturer for en person tur-retur London-New York.

Marianne Groven, bærekraftsdirektør i Elopak.

Elopak noterte seg en betydelig økning i salget av naturlig brune kartonger i 2019, da merkevareeierne responderte på økt forbrukerinteresse for produktenes miljøtroverdighet i overgangen til bærekraftige emballasjeløsninger.

I dag er cirka 20 prosent av Pure-Pak melkekartongene som selges i Vest-Europa produsert av naturlig brun kartong.
Marianne Groven, bærekraftsdirektør i Elopak, har følgende kommentar:

– Drikkekartonger har fra før en sterk miljøtroverdighet når de sammenlignes med alternativer som plastflasker. Det er oppmuntrende å se at våre kunder liker innovasjoner som er enda mer bærekraftige, som Natural Brown Board. Sammen kan vi sikte enda høyere og hjelpe forbrukere å ta bevisste valg.

Elopak var først ute
Arla var det første store varemerket med brun kartong på EKO-serien.

Da den ble lansert i 2017, i partnerskap med leverandøren Stora Enso, var Elopak den første emballasjeleverandøren i verden som kunne tilby mønekartong laget med naturlig brun kartong. Disse Pure-Pak-kartongene er fornybare og resirkulerbare og har et lavere CO2-fotavtrykk.

Det skyldes lavere forbruk av tre og eliminering av blekeprosessen. Det rustikke og naturlige utseendet kommuniserer effektivt at bærekraft er ivaretatt når de står frem i hyllene.

– Dette er en spennende milepæl for oss, da Elopak var først ute med mønekartong i naturlig brun kartong, sier Chief Marketing Officer Patrick Verhelst i Elopak.

– Vi var også først i bransjen til å annonsere at vier et karbonnøytralt selskap som tilbyr karbonnøytrale kartonger og først til å tilby fornybare kartonger som kun er laget av tre.

– Våre kunder reagerer raskt på forbrukernes ønsker om å redusere sin miljøpåvirkning. Mange av dem tilbyr organiske, grønne og bærekraftige produkter, og de ønsker at emballasjeløsningen skal avspeile og signalisere et miljøengasjement.

– Denne ublekede kartongen med naturlig utseende kommuniserer bærekraft ved første blikk.

Pure-Pak Imagine
Pure-Pak Imagine

Mange kunder var raske til å bruke den brune kartongen, og Arla var det første store varemerket som tok den i bruk til sine organiske EKO-produkter i Sverige. I juni 2018 lanserte Arla produktserien Arla Organic som besto av melk og yoghurt i 1-liters Natural Brown Board.

Denne kartongen ble rullet ut i Nederland, Danmark, Sverige, Tyskland og Finland. TINE har tatt et skritt videre ved å fjerne skrukorken i plast og dermed redusere CO2-fotavtrykket med rundt 40 prosent.
Skånemeierier har også fjernet skrukorkene på alle sine Hjordnära 1-literskartonger for organisk melk. Siden lansering av Natural Brown Board vært en plattform for flere innovasjoner som Pure-Pak Imagine som ble lansert i 2020.

Denne kartongen er en moderne versjon av det originale Pure-Pak-kartongen med 46 prosent mindre plast og designet med lettåpnet funksjon. Den har ingen plastskrukork og er 100 prosent skogsbasert laget med naturlig brun kartong. Dette er Elopaks mest miljøvennlige kartong noensinne.

Les mer om naturlig Pure-Pak.

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex