Elopak passerer en milliard solgte naturlig brune kartonger

PUBLISERT: 5 februar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Elopak passerer 1 milliard solgte naturlige brune Pure-Pak kartonger i februar 2021.|Arla var tidlig ute med brun kartong på EKO-serien.|

Volumet for Elopaks naturlig brune kartonger vil passere 1 milliard enheter i løpet av februar 2021, noe som er godt nytt for selskapets bærekraftsarbeid.

De naturlig brune kartongene har nemlig et lavere CO2-fotavtrykk. Det høye salget innebærer at utslippet av drivhusgasser har blitt redusert med 3.000 tonn, noe som tilsvarer omtrent 1.400 flyturer for en person tur-retur London-New York.

Marianne Groven, bærekraftsdirektør i Elopak.

Elopak noterte seg en betydelig økning i salget av naturlig brune kartonger i 2019, da merkevareeierne responderte på økt forbrukerinteresse for produktenes miljøtroverdighet i overgangen til bærekraftige emballasjeløsninger.

I dag er cirka 20 prosent av Pure-Pak melkekartongene som selges i Vest-Europa produsert av naturlig brun kartong.
Marianne Groven, bærekraftsdirektør i Elopak, har følgende kommentar:

– Drikkekartonger har fra før en sterk miljøtroverdighet når de sammenlignes med alternativer som plastflasker. Det er oppmuntrende å se at våre kunder liker innovasjoner som er enda mer bærekraftige, som Natural Brown Board. Sammen kan vi sikte enda høyere og hjelpe forbrukere å ta bevisste valg.

Elopak var først ute
Arla var det første store varemerket med brun kartong på EKO-serien.

Da den ble lansert i 2017, i partnerskap med leverandøren Stora Enso, var Elopak den første emballasjeleverandøren i verden som kunne tilby mønekartong laget med naturlig brun kartong. Disse Pure-Pak-kartongene er fornybare og resirkulerbare og har et lavere CO2-fotavtrykk.

Det skyldes lavere forbruk av tre og eliminering av blekeprosessen. Det rustikke og naturlige utseendet kommuniserer effektivt at bærekraft er ivaretatt når de står frem i hyllene.

– Dette er en spennende milepæl for oss, da Elopak var først ute med mønekartong i naturlig brun kartong, sier Chief Marketing Officer Patrick Verhelst i Elopak.

– Vi var også først i bransjen til å annonsere at vier et karbonnøytralt selskap som tilbyr karbonnøytrale kartonger og først til å tilby fornybare kartonger som kun er laget av tre.

– Våre kunder reagerer raskt på forbrukernes ønsker om å redusere sin miljøpåvirkning. Mange av dem tilbyr organiske, grønne og bærekraftige produkter, og de ønsker at emballasjeløsningen skal avspeile og signalisere et miljøengasjement.

– Denne ublekede kartongen med naturlig utseende kommuniserer bærekraft ved første blikk.

Pure-Pak Imagine
Pure-Pak Imagine

Mange kunder var raske til å bruke den brune kartongen, og Arla var det første store varemerket som tok den i bruk til sine organiske EKO-produkter i Sverige. I juni 2018 lanserte Arla produktserien Arla Organic som besto av melk og yoghurt i 1-liters Natural Brown Board.

Denne kartongen ble rullet ut i Nederland, Danmark, Sverige, Tyskland og Finland. TINE har tatt et skritt videre ved å fjerne skrukorken i plast og dermed redusere CO2-fotavtrykket med rundt 40 prosent.
Skånemeierier har også fjernet skrukorkene på alle sine Hjordnära 1-literskartonger for organisk melk. Siden lansering av Natural Brown Board vært en plattform for flere innovasjoner som Pure-Pak Imagine som ble lansert i 2020.

Denne kartongen er en moderne versjon av det originale Pure-Pak-kartongen med 46 prosent mindre plast og designet med lettåpnet funksjon. Den har ingen plastskrukork og er 100 prosent skogsbasert laget med naturlig brun kartong. Dette er Elopaks mest miljøvennlige kartong noensinne.

Les mer om naturlig Pure-Pak.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar