Elopak lanserer en mer miljøvennlig aseptisk kartong

PUBLISERT: 27 august 2021
OPPDATERT: 26 januar

Elopaks nye PurePak eSense aseptic kan bevare produktets integritet, sikkerhet og holdbarhet uten bruk av et lag med aluminium.|

PurePak eSense aseptic har samme fasong som PurePak Sense aseptic. «E-en» i navnet på  den nye kartongen indikerer at emballasjen er «eco friendly».


Kartongen er utviklet med teknologi fra Elopaks portefølje for ferske og kjølte næringsmidler. Det betyr at kartongen kan bevare produktets integritet, sikkerhet og holdbarhet uten bruk av et lag med aluminium, noe som er vanlig i aseptisk emballasje.

Eliminering av aluminiumlaget gir en reduksjon i karbonfotavtrykket på 28 prosent, samtidig som kartongen er fullt resirkulerbar.

Patrick Verhelst, CMI i Elopak (Foto Elopak).
Patrick Verhelst, CMO i Elopak, kommenterer:

– I dag leter merkevarer og forbrukere etter nye måter å redusere miljøfotavtrykket uten å kompromisse med funksjonaliteten. Vi er glade for å kunne legge til denne innovasjonen i vårt tilbud og gi våre kunder i det aseptiske segmentet en enda mer bærekraftig emballasjeløsning.

– Denne innovasjonen er realiserbar gjennom Elopaks erfaringer gjennom flere tiår, samt innsatsen og besluttsomheten hos de tekniske ekspertene, samt konsernets samlede innsats for å øke bærekraften.
PurePak eSense-kartongen er utviklet i tråd med Elopaks ambisjoner om å bidra til sirkulær økonomi. Selskapet vil erstatte plastflasker med fullt resirkulerbare lavkarbonkartonger som et naturlig, bærekraftig og bekvemt alternativ.

Marianne Groven, bærekraftdirektør i Elopak understreker betydningen av utviklingen:
Marianne Groven, bærekraftdirektør i Elopak (Foto Per Øyvind Nordberg).

– Elopak er på en reise for å bli enda mer bærekraftige, både som et selskap og gjennom kartongene vi produserer. Over tid har vi kontinuerlig forbedret miljøprofilen for våre kartonger. For eksempel oppnådde vi i perioden 2014-2020 en reduksjon i karbonfotavtrykket på en gjennomsnittskartong fra 32 gCO2e til 25 gCO2e.

– LCA har demonstrert at drikkevarekartong allerede har en sterk miljøtroverdighet sammenlignet med alternativer som plastflasker. De spiller også en viktig rolle med å bevare produktenes trygghet, redusere matsvinn og redusere utslippene av drivhusgasser.

Groven forklarer at den nye Pure-Pak eSense-kartongen er et viktig bidrag, siden det betyr at kunder i det aseptiske segmentet også vil kunne velge en aluminiumfri løsning.

– Aluminium er en begrenset råvare i den betydning at den ikke erstattes over tid. I tillegg er utvinning av aluminium relativt energikrevende og har dermed høyere karbonfotavtrykk sammenlignet med andre materialer i drikkevarekartong., forklarer hun.

Elopak tilbyr også kartonger uten skrukork for kjølte drikkevarer. Pure-Pak Imagine er en moderne versjon av selskapets originale Pure-Pak-karton som ble lansert i 2020. Den er lettåpnet, består av 46 prosent mindre plast og er tilgjengelig som 100 prosent skogsbasert.

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex