Elopak lanserer en mer miljøvennlig aseptisk kartong

PUBLISERT: 27 august 2021
OPPDATERT: 26 januar

Elopaks nye PurePak eSense aseptic kan bevare produktets integritet, sikkerhet og holdbarhet uten bruk av et lag med aluminium.|

PurePak eSense aseptic har samme fasong som PurePak Sense aseptic. «E-en» i navnet på  den nye kartongen indikerer at emballasjen er «eco friendly».


Kartongen er utviklet med teknologi fra Elopaks portefølje for ferske og kjølte næringsmidler. Det betyr at kartongen kan bevare produktets integritet, sikkerhet og holdbarhet uten bruk av et lag med aluminium, noe som er vanlig i aseptisk emballasje.

Eliminering av aluminiumlaget gir en reduksjon i karbonfotavtrykket på 28 prosent, samtidig som kartongen er fullt resirkulerbar.

Patrick Verhelst, CMI i Elopak (Foto Elopak).
Patrick Verhelst, CMO i Elopak, kommenterer:

– I dag leter merkevarer og forbrukere etter nye måter å redusere miljøfotavtrykket uten å kompromisse med funksjonaliteten. Vi er glade for å kunne legge til denne innovasjonen i vårt tilbud og gi våre kunder i det aseptiske segmentet en enda mer bærekraftig emballasjeløsning.

– Denne innovasjonen er realiserbar gjennom Elopaks erfaringer gjennom flere tiår, samt innsatsen og besluttsomheten hos de tekniske ekspertene, samt konsernets samlede innsats for å øke bærekraften.
PurePak eSense-kartongen er utviklet i tråd med Elopaks ambisjoner om å bidra til sirkulær økonomi. Selskapet vil erstatte plastflasker med fullt resirkulerbare lavkarbonkartonger som et naturlig, bærekraftig og bekvemt alternativ.

Marianne Groven, bærekraftdirektør i Elopak understreker betydningen av utviklingen:
Marianne Groven, bærekraftdirektør i Elopak (Foto Per Øyvind Nordberg).

– Elopak er på en reise for å bli enda mer bærekraftige, både som et selskap og gjennom kartongene vi produserer. Over tid har vi kontinuerlig forbedret miljøprofilen for våre kartonger. For eksempel oppnådde vi i perioden 2014-2020 en reduksjon i karbonfotavtrykket på en gjennomsnittskartong fra 32 gCO2e til 25 gCO2e.

– LCA har demonstrert at drikkevarekartong allerede har en sterk miljøtroverdighet sammenlignet med alternativer som plastflasker. De spiller også en viktig rolle med å bevare produktenes trygghet, redusere matsvinn og redusere utslippene av drivhusgasser.

Groven forklarer at den nye Pure-Pak eSense-kartongen er et viktig bidrag, siden det betyr at kunder i det aseptiske segmentet også vil kunne velge en aluminiumfri løsning.

– Aluminium er en begrenset råvare i den betydning at den ikke erstattes over tid. I tillegg er utvinning av aluminium relativt energikrevende og har dermed høyere karbonfotavtrykk sammenlignet med andre materialer i drikkevarekartong., forklarer hun.

Elopak tilbyr også kartonger uten skrukork for kjølte drikkevarer. Pure-Pak Imagine er en moderne versjon av selskapets originale Pure-Pak-karton som ble lansert i 2020. Den er lettåpnet, består av 46 prosent mindre plast og er tilgjengelig som 100 prosent skogsbasert.

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red