Elopak gjør fremskritt og setter seg nye mål for bærekraft

PUBLISERT: 4 august 2020
OPPDATERT: 26 januar

Bærekraftig utvikling er viktig for Elopak som leverandør av emballasje som inngår i en lavkarbon sirkulærøkonomi.

I sin bærekraftsrapport for 2019 kan Elopak vise til 20 prosent reduksjon av karbonfotavtrykket siden 2014 og økt salg av sertifiserte kartonger.

Marianne Groven

– Å være en bærekraftig bedrift er ikke bare mulig men også svært nødvendig. Det essensielle er å opprettholde sunn vekst uten å utnytte naturlige og menneskelige ressurser, sa bærekraftsdirektør Marianne Groven da rapporten ble presentert i juli 2020.

Reduserte utslipp de seneste årene

Bærekraftig utvikling er viktig del av Elopaks virksomhet som leverandør av emballasje som inngår i en lavkarbon sirkulærøkonomi. Selskapet reduserte sine utslipp med 70 prosent mellom 2008 og 2018 og ble klimanøytrale i 2016.

I innledningen i rapporten beskriver CEO Thomas Körmendi selskapets skjerpede fokus på bærekraft.

– 2019 var et år med mange globale utfordringer. Vi så tenåringer som streiket for klimaforandringer og Amazonas i brann. Vi opplevde orkaner, oversvømmelser og terrorangrep. Vi så politikere slite med å bli enige om hvordan vi skal håndtere fremtidige globale utfordringer.

– I det siste har vi sett hvordan hele verden kan endre seg raskt og tilpasse seg krefter som er større enn oss. Vi anerkjenner vår rolle med å bevare planeten for fremtidige generasjoner, kommenterer han.

En rekke nye prosjekter er igangsatt
Thomas Körmendi.

Nye mål og strategiske initiativer er forankret i styret, og en rekke prosjekter er igangsatt i forskjellige forretningsenheter. Elopak har signert Science Based Targets-initiativet for å begrense den globale temperaturøkningen til 1,5 grader.

Frem mot 2030 skal utslippene av drivhusgasser fra egen virksomhet reduseres med 55 prosent. Innen 2030 skal utslippene i hele verdikjeden reduseres med 16 prosent. Elopak har også som mål om å øke gjenvinningsgraden til 70 prosent i EU og Canada innen 2025.

Innen 2022 skal alle nøkkelleverandører bærekraftsevalueres og alle kartonger være produsert av sertifiserte skogsråvarer.

Pure-Pak Imagine

Innovasjon vil spille en nøkkelrolle i Elopaks arbeid med å innfri de ambisiøse målene, og selskapet økte sin investeringer i forskning og utvikling med 25 prosent fra 2017-2019. Nyere forskning ligger bak lanseringen av kartongen Pure-Pak Imagine i 2020.

Emballasjen inneholder 46 prosent mindre plast, er laget av brun kartong og skrukorken er erstattet med en lettåpnet variant av den tidligere åpnemekanismen.

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1