Elopak fant løsningen på økende trykkeproblemer

PUBLISERT: 14 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Hos Elopak i Tyskland opplevde staben økende kvalitetsforskjeller ved direktemontering av sleeves på luftsylindere uten bruk av adaptere.

I dag er mange trykkoppdragene på flexopresser kortere enn før, noen som gir flere jobbskifter. Dette er utfordrende og stressende for operatørene som må løfte de tunge sylindrene på kort tid. 

Forsøkte konvensjonelle adaptere
Hos Elopak GmbH i Speyer forsøkte de å bruke konvensjonelle adaptersystemer, men dette ga for dårlig kvalitet. I tillegg var ikke forsyningen av komprimert luft gjennom adapterens lufthull kompatibel med det eksisterende luftsystemet på pressen.

For Elopak ble løsningen Rotec-sleeves og en Atlas Eco Bridge-adapter som ble skreddersydd av Flint Group Technical Service. I stedet for lufthull, har denne en «pustende metallring» som bygger en luftpute rundt adapteren.

Luftstrømmen kan dermed reduseres med inntil 90 prosent. Støynivået reduseres samtidig til vanlig romnivå. Rotec Atlas Eco Bridge har en karbonfiberkonstruksjon med vibrasjonsdempende egenskaper som øker trykkvaliteten, spesielt ved høyere trykkhastigheter.

Raskere skifte
– Før måtte vi være to operatører for å skifte sylinderen som veide 45 kg. Den nye veier 16,5 kg og kan skiftes av en operatør, mens den andre justerer maskinen. Dermed går arbeidet mye fortere nå, sier operatører hos Elopak.

For Elopak har det også vært en utfordring å simulere kundens ønskede trykkresultat ved platemonteringen. Når man bruker vanlige sleeves må operatørene montere platene nøyaktig ved hjelp av kompresstape. Monteringsfeil som luftputer eller feilplasserte motiver, er noen ganger uunngåelige.

Elopak har brukt Rotec Compressible Sleeve i mer enn 20 år. Den er spesielt utviklet for tynnplater og finnes i tre graderinger. Den komprimerbare overflaten gir optimale trykkresultater.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x