Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

PUBLISERT: 27 mars 2025
OPPDATERT: 27 mars
Elopaks administrerende direktør, Thomas Körmendi til venstre, og administrerende direktør i Blue Ocean Closures, Lars Sandberg, ser fornøyde ut med avtalen.

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.

– Drikkekartongmarkedet har vært en topp prioritet for oss fra den dagen selskapet ble stiftet. Elopak er ledende innen Gable Top-segmentet, et globalt emballasjekonsept der vi ser de første applikasjonene for å erstatte store volumer plast med fiberbaserte lukkinger. Å adressere dette området sammen med Elopak markerer en viktig milepæl for Blue Ocean Closures, sier administrerende direktør Lars Sandberg.

Blue Ocean Closures-produkter tilbyr et mer bærekraftig alternativ til plastlukkinger som kan bidra til å redusere det totale karbonavtrykket til Elopaks kartonger ved å redusere plastinnholdet og øke bruken av papirfibre.

Blue Ocean Closures vil fortsette å bringe de første applikasjonene på markedet sammen med eksisterende merkevarepartnere, nå med sterk støtte fra Elopak for å akselerere tidlig utvikling. Som en del av investeringen har Elopak sikret seg eksklusive rettigheter til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine fiberbaserte kapsler globalt for gavltoppkartonger, inkludert den ikoniske Pure-Pak og D-PAK.

Partnerskapet med Elopak styrker Blue Ocean Closures vekststrategi betydelig og posisjonerer begge selskapene som ledende på dette teknologiområdet, ifølge en pressemelding. Investeringen er i tråd med Elopaks «Repackaging tomorrow»-strategi og demonstrerer en solid mulighet til å koble sammen to selskaper og FoU-miljøer som sammen kan utvikle korker og kapsler for fremtiden.

– Vi er stolte av å samarbeide med Blue Ocean Closures for å utforske denne spennende teknologien ytterligere, som et supplement til våre pågående FoU-aktiviteter. Blue Ocean Closures fiberbaserte lukkinger er en lovende løsning som kan støtte Elopaks visjon om en mer fornybar, lavkarbon emballasjesektor med mindre plastavhengighet, sier Thomas Körmendi, administrerende direktør i Elopak.

-Vi er veldig glade for at Elopak vil bli en del av vårt samarbeid med ledende industripartnere, sier Lars Sandberg.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

Nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere i "One Size Fits All"-konsept fra Plus Pack

Danske Plus Pack lanserer tre nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere som gir fleksibilitet, effektivitet og resirkulerbarhet i matemballasje. Utformet med et "one size fits all"-konsept, er trauene fullt kompatible med eksisterende forseglingsverktøy som brukes av plastbrettprodusenter, noe som eliminerer behovet for nye maskiner og reduserer driftskostnadene.
R2C-one-size-fits-all-1920x1080-1

Ny serie PET-emballasjer med redusert materialforbruk

Plastemballasjeprodusenten Jokey har utviklet en ny serie PET-emballasje (JBJ) som sparer opptil femten prosent materiale. De er nå tilgjengelig i Tara Pacs sortiment.
pilljars_yellowx

Vant priser for årets beste plastgrep

Lerum, Arla, Trioworld Lundin og Den Stolte Hane vant årets Plastløftepriser for sin innovative og bærekraftige emballasje.
plastloftet-vinnere3