Ellco Etikett først med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 20 februar 2024
OPPDATERT: 20 februar
Christian Egedius til venstre og Joakim Marcusson ser fornøyde ut.

Etikettprodusenten Ellco Etikett har installert en Mark Andy Digital Series HD-presse i sitt anlegg på Gjelleråsen i Nittedal, rett utenfor Oslo.

Den nye inkjet/flexo-hybriden erstatter en av to tonerbaserte presser hos selskapet og tilbyr større fleksibilitet og høyere produktivitet.

Den nye Mark Andy, som ble tatt i bruk sent i 2023, har 330 mm banebredde og fem digitale farger (CMYK + White) sammen med en flexo-trykkstasjon på hver side av den digitale motoren, som Ellco for tiden bruker til grunning og lakkering.

Ellco Etiket installerte en av de første Performance Series P7 flexo-pressene i 2010. En av fordelene med den nye DSHD-pressen er dens kompatibilitet med P7 flexo-linjen. Den er bygget på samme servoplattform, den aksepterer alt verktøyet fra flexopressen og dens to flexostasjoner er de nyeste P7-versjonene.

Ideell

– Performance Series P7 er ideell for våre lengre jobber, og det var denne muligheten til å bytte verktøy med Digital Series sammen med dens kombinerte inkjet/flexo-evne som tiltrakk oss til hybriden. P7 har vært en veldig pålitelig og lønnsom maskin, og vi forventer det samme fra den nye Digital Series HD, sier Christian Egedius, administrerende direktør i Ellco Etikett.

I tillegg til større fleksibilitet får du en betydelig forbedring i oppetid sammenlignet med de tonerbaserte pressene, hvorav en nå er solgt.

Det digitale øker sterkt

– Vår gjennomstrømning av digitalt arbeid har økt betydelig med overgangen til Digital Series HD. Vi kan også kjøre smalere baner uten problemer og minimal justering på hybriden – i motsetning til tonermaskinene – så mer fleksibilitet all round, sier han.

Mark Andy Digital Series HD, som er i stand til 1200 dpi utskriftsoppløsning, har semi- og fullroterende stansing og en operativ produksjonshastighet på 73m/min, også for den digitale hvite høye opasiteten. Siden den er av modulær design og konstruksjon, kan den digitale motoren oppgraderes til 8 farger, og presseplattformen, basert på Performance-serien, kan rekonfigureres i etterkant for å gi en rekke etterbehandlings- og konverteringsteknikker.

– Vi kan dra full nytte av pressens hastighet, som er minst dobbelt så mye som vi tidligere kunne oppnå med våre digitale presser, legger Christian Egedius til.

Mark Andys agent i Skandinavia er Convertec. Dette sier salgssjef Joakim Marcusson:

– Ellco Etikett har rykte på seg for kvalitetsarbeid og en «can do»-holdning overfor sine kunder. De fleksible produksjonsmulighetene til den nye Digital Series HD-hybriden vil bare øke denne evnen og gjøre selskapet i stand til å håndtere en rekke jobber med varierende kjørelengder med maksimal effektivitet.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere i "One Size Fits All"-konsept fra Plus Pack

Danske Plus Pack lanserer tre nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere som gir fleksibilitet, effektivitet og resirkulerbarhet i matemballasje. Utformet med et "one size fits all"-konsept, er trauene fullt kompatible med eksisterende forseglingsverktøy som brukes av plastbrettprodusenter, noe som eliminerer behovet for nye maskiner og reduserer driftskostnadene.
R2C-one-size-fits-all-1920x1080-1

PolyAl utgjør halve materialet i ny transportkasse

Tetra Pak og Schoeller Allibert starter et nytt samarbeid og lanserer en transportkasse laget av polyAl, det vil si materiale fra resirkulerte drikkekartonger. Produktet presenteres for første gang på Plastics Recycling Show i Amsterdam denne uken.
Lund 240412Marie Sandin.Foto: André de Loisted© Tetra Pak

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x