EFI SA, en del av Artexis Easyfairs-gruppen, kjøper det franske selskapet Oriex Communication for å satse mer på emballasjemesser internasjonalt.
Oriex Communications arrangerte nylig ADF & PCD (Aerosol & Dispensing Forum & Packaging Perfumes, Cosmetics & Design) i Paris.
Arrangeres for første gang i New York
Det kombinerte arrangementet samlet 6.000 besøkende fra 70 land, blant dem innkjøpere, forskere og utviklere i emballasjebransjen og merkevareeiere.
Det franske selskapet Oriex regnes som dyktige på å lage messer og kongresser for nettverksbygging og teknologioverføring. Selskapet satser på høyteknologiske konferanser med prisutdelinger og en vennlig atmosfære.
ADF&PCD har hatt en jevn vekst i Paris og blir for første gang arrangert i New York 13.-14. september 2016 sammen med det amerikanske datterselskapet i Artexis Easyfairs.
Satser sterkere på emballasjesektoren
Formålet med oppkjøpet er å forsterke messeporteføljen i emballasjesektoren, siden Easyfairs fra før arrangerer messer som «Packaging Innovations», «Luxury Packaging», « Label & Print» og «Empack».
Easyfairs arrangerer 32 messer i 16 byer og 11 land og samler over 100.000 besøkende og 3.500 utstillere årlig. EFI tar sikte på å arrangere ADF&PCD-messer og – konferanser med den eksisterende Oriex-staben for å gi kontinuitet til det eksisterende konseptet.
– Vi har akseptert forslaget til Eric Everard og er glade for at vårt team kan fortsette å arrangere disse aktivitetene som de er eksperter på, sier Josette Appert, CEO og aksjonær i Oriex.
Forventer synergier
Eric Everard vil som CEO i Artexis Easyfairs også lede Oriex Communication, men Paris-teamet skal rapportere til Matt Benyon, global direktør for Easyfairs UK.
– Vi forventer flere synergier fra denne nye forbindelsen som vil gi et bedre tilbud til den globale emballasjeekspertisen, sier Benyon.
Dette oppkjøpet kommer etter en rekke tilsvarende oppkjøp i 2015, deriblant Macropak i Utrecht, Pack&Move Basel og Northeral som arrangerer Maghrev Pharma expo i Algerie.