
Netthandelen øker også for luksusprodukter, og derfor har Metsä Board utviklet en spesiell emballasje laget av såkalt «E-well» bølgepapp.
Esken er ment å beskytte eksklusive produkter og samtidig overføre merkevarefølelsen til mottakeren. En trekkmekanisme gir en spesiell opplevelse når esken åpnes og innholdet kommer opp.
Luksusvarer får også krav på seg
Bærekraft er en langsiktig trend som stiller større krav til varemerkeeiere av luksusvarer til å redusere emballasjens miljøpåvirkning. Netthandel med luksusvarer øker, og det krever stabile esker for direkteleveranse av varer til forbrukernes dør.
Vel framme hos kunden kan en uventet opplevelse ved åpningen skape et minneverdig inntrykk. Like viktig som å skape følelser for varemerket er hensynet til å beskytte produktet hele veien til mottakeren.
Metsä Board Design Services har utformet en emballasje i materialer som klarer disse kravene. Esken er laget av E-well bølgepapp som gjør den stiv og robust. Esken beskytter ømtålige produkter under frakt men kan også brukes som selgende butikkemballasje.
Overraskende åpningsmekanisme
Trekkmekanismen gjør åpningen av esken til en overraskende opplevelse. Ved å trekk i en flik, kommer nemlig produktene automatisk opp av esken, som er formet slik at den ikke kan gjenlukkes når forseglingen er brutt.
– Emballasjen er produsert av hvit kraftliner og kartong fra Metsä Board, forteller Leena Yliniemi, Technical Marketing Director hos Metsä Board.
Topplineren Prime WKL 185 g/m2 trykkes i offset og lamineres på enkel bølgepapp som består av Natural WKL 100 g/m2 som fluting og Natural WKL 130 g/m2 som innerliner. Innredningen er laget av kartongen Pro FBB Bright 320 g/m2.
Konverteringen er utført hos Orapac i Finland.