Dulce Gusto kaffekapsler blir gjenvinnbare i Norge

PUBLISERT: 23 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar

Et nytt partnerskap med TerraCycle gjør det nå mulig for forbrukere over hele landet å gjenvinne kaffekapsler av merket Nescafe Dolce Gusto.

Det nye programmet legger til rette for mindre plastavfall og økt bærekraft gjennom gjenvinning og gjenbruk av materialene.. 

Lanserer gjenvinningsprogram
Nescafe Dolce Gusto har gått sammen med gjenvinningsekspertene TerraCycle for å lansere et gjenvinningsprogram for disse kaffekapslene i Norge. 

Det nye programmet gjør det for første gang mulig å gjenvinne Nescafe Dolce Gusto-kapsler gratis i hele Norge. Samtidig kan du som kaffedrikker bidra med midler til skoler, veldedige organisasjoner eller andre allmennyttige formål etter eget ønske.

– Dessverre har vi manglet tilfredsstillende infrastruktur for å gjenvinne blandet plast her i Norge, og majoriteten av kaffekapslene har derfor blitt kastet og brent med ordinært restavfall, sier Tanja Serup, Nescafe Dolce Gusto Nordic. 

– Vi er derfor stolte av å lansere et nytt gjenvinningsprogram for Nescafe Dolce Gusto-kapsler sammen med TerraCycle.

Materialene forblir i sirkulærøkonomien
Alle kan nå gjenvinne disse kaffekapslene gratis. På www.terracycle.no kan man registrere seg, enten som privatpersoner – eller man kan registrere et offentlig sted som er synlig på TerraCycle-kartet som et nytt oppsamlingspunkt for flere. 

TerraCycle belønner forsendelser over 1 kg (rundt 40 kapsler) med en donasjon på 10 øre per kapsel til et allmennyttig formål senderen selv velger. Ved å gjenvinne for eksempel 100.000 kapsler, forblir 2,5 tonn material innenfor sirkulærøkonomien, mens 10 000 kroner samles inn til allmennyttige formål.

– Vi oppfordrer folk til å gjenvinne Dolce Gusto-kapsler, ikke bare for å gi materialet nytt liv, men også for å samle inn midler til noen som trenger det, sier Tanja Serup.

Sirkulær økonomi
Plastproblemet står høyt på agendaen over hele verden, og det nye gjenvinningsprogrammet for kaffekapsler er et godt eksempel på sirkulær økonomi som bidrar til å redusere plastavfall.

Ifølge Ellen MacArthur Foundation (EMF) går 95 prosent av all plastemballasje tapt, med en årlig verdi på 80-120 milliarder dollar. 

Kaffekapsler er en kompleks blanding av materialer som kaffe, plast og aluminium. Derfor har de tradisjonelt blitt brent istedenfor gjenvunnet her i Norge. 

Separat behandling
Å gjenvinne kaffekapslene er derimot mer bærekraftig enn å brenne dem, og gjenvunnet materiale kan få nytt liv som reduserer behovet for å lage ny plast – som er mye bedre for miljøet.

TerraCycle er verdens ledende eksperter på å gjenvinne komplekse materialer fra blant annet kaffekapsler, tyggegummi og sigarettavfall. Når TerraCycle mottar kapslene, separeres kaffe-, plast- og aluminiumsmaterialene.

Kaffen komposteres, plasten smeltes og pelleteres før den blandes med annen plast for å lage nye produkter som slitesterke utendørsmøbler. For eksempel kan gjenvunnet materiale fra rundt 18 000 kaffekapsler brukes til å lage en benk.

 Aluminiumet gjenvinnes og brukes i for eksempel sykkelrammer eller bokser.

Økt fotfeste for sirkulær økonomi
– Vi er glade for å jobbe sammen med en ikonisk merkevare som Nescafe Dolce Gusto for å bidra til å gjøre kapslene gjenvinnbare over hele Norge, sier Tom Szaky, administrende direktør i TerraCycle. 

Dette blir det niende landet som TerraCycle driver et landsdekkende kaffekapselgjenvinningsprogram i. 
– Vi ser på det som et ytterligere bevis på at den sirkulære økonomien får økt fotfeste, og vi håper at andre globale merkevarer vil jobbe med grønne leverandører og bruke innflytelsen sin for å drive frem endring for miljøets skyld – slik Nescafe Dolce Gusto nå gjør.

For mer informasjon om eller for å registrere deg gratis for NESCAFÉ® Dolce Gustos gjenvinningsprogram, gå til www.terracycle.no.

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1