For å få raskere pakkeprosesser på logistikksenteret har Zalando redesignet størrelsen på sin vanligste transportemballasje sammen med DS Smith.
Nå er transportesken forsynt med en automatisk bunn som kan brettes ut raskere i stedet for den gamle typen. Samtidig hjelper autovarianten til med å forbedre Zalandos økobalanse. Mer solide esker gir flere esker per pall uten behov for strekkfilm som transportsikkerhet. På årsbasis sparer Zalando over 200 trucklaster og 370 000 kvadratmeter film. Den skreddersydde emballasjen fra DS Smith fungerer godt gjennom hele verdikjeden og demonstrerer selskapets ekspertise på netthandelsløsninger.

Hvert sekund teller
I 2018 trykket moteelskende kjøpere på «Kjøp nå»-knappen over 116 millioner ganger. Det var en vekst i antall ordre på mer enn 28 prosent fra året før. For å sikre at varene kommer frem til forbrukerne i tide, må prosessene på lagrene og logistikksentrene være høyeffektive. Hver sekund teller, spesielt ved pakkebordene.
Dette var bakgrunnen til at Zalando ønsket å endre den mest brukte emballasjen med en variant som kan brettes ut raskere
– Så langt har tilbakemeldingene fra lokasjonene om den nye emballasjen vært positive, sier Alex Astamin, Junior manager Packaging Management i Zalando.
– Tiden som spares ved pakkeprosessen på logistikksentrene er betydelig.
Zalando vil derfor rulle ut den nye transportesken til alle lokasjoner.