DS Smith og Aquapak satser på enklere gjenvinnbar emballasje

PUBLISERT: 1 oktober 2020
OPPDATERT: 26 januar

DS Smith tilbyr blant annet en serie med fiberbasert emballasje der den tradisjonelle plastfilmen er erstattet med Aquapacks Hydropol.|Nick Thompson.|

Gjennom et samarbeid skal DS Smith og Aquapak erstatte vanskelig gjenvinnbar emballasje med en alternativ emballasje som er bionedbrytbar.

Aquanor utvikler bionedbrytbare polymerer, og sammen med DS Smith vil de tilby neste generasjon fiberbaserte emballasjeløsninger som kan erstatte emballasje som er vanskelig å gjenvinne, som kombinasjoner av papp og plast.

Nick Thompson.
Fiberemballasje med bionedbrytbar plastfilm

Under en testperiode med de kombinerte materialene har partnerne lagt vekt på ytelse og gjenvinnbarhet. Nå skal de utvikle emballasje for praktiske bruksområder, herunder en serie med fiberbasert emballasje der den tradisjonelle plastfilmen er erstattet med Aquapacks Hydropol.

Hydropol er bionedbrytbar og vannløselig polymer som skal gjøre gjenvinningsprosessen enklere.

– Aquapaks avanserte teknologi omfatter ny barrierekjemi for mange bruksområder. De kan hjelpe oss å løse av de mest presserende gjenvinningsproblemene med øyeblikkelig virkning, sier Nick Thompson, Materials Development Director i DS Smith.

– Vårt mål er å kunne tilby emballasjeprodukter med mye bedre sirkularitet.

Mark Lapping.

Mark Lapping, CEO i Aquapak Polymers ser spennende muligheter gjennom samarbeidet med DS Smith.
– Begge organisasjonene er opptatt av å eliminere plastforurensningen ved kilden. Gjennom samarbeid kan vi speede opp utrullingen av gjenvinnbar og nedbrytbar emballasje som er laget for sirkulær økonomi, sier han.

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x