
DS Smith vant priser i to av fem kategorier i Oscar de l’Emballage 2017 med sjaktelemballasjen G’Vine Grape Dots og pakkemaskinen Combi 150 R.
Prisene deles ut hvert år til innovasjoner i funksjonalitet og teknisk know-how. Prisene anerkjenner dynamikken i emballeringssektoren og organiseres av Infopro Digital og sjefredaktøren i Emballages Magazine.
Sjaktel vant i Transformation-kategorien
330 mennesker var samlet i Paris da Henri Saporta, sjefredaktør i Emballage Magazine, ledet prisutdelingen i Paris 27. november 2017. Før dette hadde 100 bidrag blitt vurdert av en jury og klassifisert i fem kategorier: Consumption, Transformation, Production, Environment og Promising.
I Transformation vant skaktelen G’Vine Grape Dots som er utviklet til Mason Villevert gin. Esken understreker det raffinerte varemerket med lakkert logo og front, samt druer som refererer til produksjonsprosessen.
Sjaktelen er tegnet av byrået 5.5 og kan personifiseres ved hjelp av forhåndsskjært hull på to av sidene. For å beskytte flasken best mulig, er sjaktelen laget i klokkeform med et smart lukkesystem.
Combi150R vant i Production
I produksjonskategorien valgt juryen den nye maskinen Combi 150R som er utviklet av DS Smith Packaging Systems.
Maskinen består av en eskereiser, skille-inserter og en toppforsegler. Den samme maskinen kan lage mange forskjellige eskefasonger, med fire, seks eller åtte sider.
Dette gir optimert en trykkflate for budskap. Maskinene kan også lage runde hjørner og shelf-ready-esker som for eksempel er høy bak og lave foran, slik at produktene vises bedre.
Optimeringsverktøyet Made2Fit var nominert
Juryen nominerte også Made2Fit-løsningen i kategorien Transformation. Made3Fit tilpasser størrelsen på emballasjen til produktet den skal emballere og er designet for små serier.
39 forskjellige pakkestørrelser kan kombineres.
Løsningen reduserer transporten av luft med 80 prosent, og i noen tilfeller opptil 100 prosent. Emballasje med riktig størrelse reduserer drifts- og ekspedisjonskostnader både for emballasjeleverandøren og kunden.