Dobbel designvinner med tanker om emballasjedesign

PUBLISERT: 7 januar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Svenske Marie Falk, som har har vunnet Pro Carton Young Designer to år på rad, oppfordrer merkevareeiere til å ta miljøhensyn ved design av ny emballasje.

Marie Falk fikk ideen til emballasjeløsningen Save the Trip mens hun fortsatt gikk på designskolen. Hun leverte inn konseptet som en oppfølger til fjorårets vinnerbidrag i Pro Cartons årlige konkurranse.

Save the Trip
Ideen med Save the Trip er å more og ernære unge reisende. Pakken består av sunn snacks med spill og kryssord som gjør reisen mer underholdende. Hele pakken er laget av kartong som enkelt kan trykkes flat for resirkulering.

– Det handler om å tenke nytt om matemballasje og gjøre den mer morsom og appellerende for barn, forteller Marie Falk.

– Inspirasjonen til konseptet kommer fra mine egne erfaringer. Vi er totalt i hendene på bensinstasjoner og kiosker når vi reiser. De eneste valgene er som regel hurtigmat pakket i emballasje som består av flere materialer som du må bli kvitt.

– Jeg ville lage en miljøvennlig emballasje som oppfyller behovene for barn på reise i en slank og prisoptimert løsning for distributørene.

Ett av 400  bidrag
Hennes Save the Trip var ett av over 400 bidrag fra studenter ved 50 designskoler i 21 land. Sammen med ni andre finalister deltok hun på prisseremonien og var en av fire vinnere som ble valgt som representanter for neste generasjons innovative og bærekraftige emballasjekonsepter.

Marie Falk har følgende kommentar om å vinne to år på rad: 

– Det er uvirkelig! I motsetning til i fjor, da jeg var med i et team, gjorde jeg alt selv denne gangen.
Det var hun som utviklet ideen, den strukturelle designen, grafikken, mock ups og dokumentasjon.

– Da jeg innså at jeg var i finalen igjen, følte jeg at jeg kunne slappe av og at jeg hadde laget noe som veldig bra. Jeg regnet ikke med at det var mulig å vinne igjen, som jeg bare koste meg med å delta. Jeg ble veldig glad for å oppleve dette igjen.

Vi trenger emballasje som bekjemper matsvinn
Marie jobber nå som designer hos den store skandinaviske trappeprodusenten Eurostair AB i Karlstad, Sverige.  Hun følger fortsatt med på trender i emballasjedesign og har følgende å si om den pågående debatten om emballasjeavfall og plast:

– Vi trenger emballasje som er enkel å gjenvinne. Men mens folk flest tror at det er emballasjen i seg selv som skader miljøet, er det emballasje som kan hjelpe oss å takle matsvinn vi virkelig trenger.

– Dersom du ser på dagens emballasje er mye av den vanskelig å tømme og har overflødig ytteremballasje. Emballasjen er ofte laget av flerlagsmaterialer som er vanskelige å gjenvinne. Vi må tenke nytt.  Merkevareeierne må velge emballasje med et klart miljøfokus.

– Vi må også oppmuntre forbrukerne til å resirkulere, og merkevarene må være mer transparente om sitt miljøarbeid.

Genial bruk av kartong og papp
Tony Hitchin, som er daglig leder i Pro Carton, sier at Marie fortjente å få prisen Young Designer for andre år på rad for sin geniale bruk av kartong og papp til å skape et produkt som svarer på forbrukernes behov.

– Hennes design beviser at fiberemballasje er miljøvennlig, økonomisk balansert og kan brukes til å underholde.

Merknad: For å kunne brukes i kontakt med mat må fiberemballasje ha et beskyttende belegg. Som oftest er dette laget av plast.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x