En forventet nedgang på hele 13 prosent for den norske trykkeribransjen krever nytenkning i et presset marked. LaserTrykk tenker utradisjonelt.
Som et av Skandinavias største digitaltrykkerier satser LaserTrykk på økt salg gjennom å frigi sin egen webshop-modell.
Kniven på strupen
Mange norske trykkerier kjenner kniven mot strupen og merker nedgangen i både oppdrag og ulike produkttyper. Smithers Pira, som årlig rapporterer om trykkeribransjens markedsposisjoner, kunne i 2016 innrapportere om en forventet nedgang for den norske trykkeribransjen på så mye som 13 prosent fra 2015 til 2020.
Dette krever nytenkning, hvilket er akkurat hva det skandinaviske digitaltrykkeriet LaserTrykk har gjort.
– Vi merker klart nedgangen på det norske markedet. Særlig er det nedgang i blader og reklame, som vi generelt ikke forbruker like mye som før, forteller Anders Grønborg, direktør i LaserTrykk.no. – Vi stakk derfor hodene sammen og pønsket ut hvordan vi kunne snu litt om på markedet og tenke nytt, og sammen med våre konkurrenter tilby et bredere utvalg av trykksaker
Frislipp av nettbutikkløsning
Dette har virksomheten løst ved å nå frigi sin nyutviklede nettbutikkløsning. Dette innebærer at e-handelsplattformen til LaserTrykk kan fritt disponeres av alle typer reklamebyråer og konkurrerende trykkerier, og webshoppen kan tilpasses partnernes visuelle profil.
Selve salget innebærer at produkter virksomhetene selv ikke kan levere, går automatisk videre til LaserTrykk, helt uten at dette påvirker hverken sluttkunden eller trykkeriet. Det samarbeidende trykkeriet får selv 20 prosent rabatt på LaserTrykks listepriser, og kan utover dette bestemme sluttkundens pris – og derfor også sin egen avanse i salgsprosessen.
– Sånn sett er vårt whitelabel-konsept ganske genialt, og trykkerier kan få en topp moderne webshop helt gratis, samt at de slipper å bruke tid og penger på å utvikle produkter de har et svært lite salg av. Sammen kan vi derfor gi kunden et større utvalg og samtidig øke salget, resonnerer Grønborg.
Store forventninger
Ifølge Anders Grønborg og LaserTrykk vil denne formen for samarbeid både kunne føre til gode avanser og økt salg for alle parter, og ikke minst økt lokal produksjon hos de mindre trykkeriene som sliter som følge av nedgangstidene.
– Vi er representert i hele Skandinavia, og ser tendenser til at denne typen samarbeid har fungert utmerket. Flere små, lokale trykkerier har inngått avtaler med oss, og vi opplever økende interesse for konseptet.
– Det forteller oss at markedet har behov for totalleverandører, og jeg kan ikke forestille meg at det ikke også kan gjelde kunder og trykkerier også i Norge, avrunder Grønborg, som har investert et tosifret millionbeløp i høyteknologisk trykkerutstyr.
LaserTrykk.no A/S er et av Nordens største digitaltrykkerier, og har etablert seg både i Norge, Danmark, Sverige, Storbritannia og Tyskland. Trykkeriet har opplevd en høy vekstrate og består også av boktrykkeriet Scandinavian Book A/S.