Digitaltrykkeri tilbyr gratis webshop til konkurrentene

PUBLISERT: 16 mars 2017
OPPDATERT: 26 januar

|

En forventet nedgang på hele 13 prosent for den norske trykkeribransjen krever nytenkning i et presset marked. LaserTrykk tenker utradisjonelt.

Som et av Skandinavias største digitaltrykkerier satser LaserTrykk på økt salg gjennom å frigi sin egen webshop-modell.

Kniven på strupen
Mange norske trykkerier kjenner kniven mot strupen og merker nedgangen i både oppdrag og ulike produkttyper. Smithers Pira, som årlig rapporterer om trykkeribransjens markedsposisjoner, kunne i 2016 innrapportere om en forventet nedgang for den norske trykkeribransjen på så mye som 13 prosent fra 2015 til 2020.

Dette krever nytenkning, hvilket er akkurat hva det skandinaviske digitaltrykkeriet LaserTrykk har gjort.

– Vi merker klart nedgangen på det norske markedet. Særlig er det nedgang i blader og reklame, som vi generelt ikke forbruker like mye som før, forteller Anders Grønborg, direktør i LaserTrykk.no. – Vi stakk derfor hodene sammen og pønsket ut hvordan vi kunne snu litt om på markedet og tenke nytt, og sammen med våre konkurrenter tilby et bredere utvalg av trykksaker

Frislipp av nettbutikkløsning
Dette har virksomheten løst ved å nå frigi sin nyutviklede nettbutikkløsning. Dette innebærer at e-handelsplattformen til LaserTrykk kan fritt disponeres av alle typer reklamebyråer og konkurrerende trykkerier, og webshoppen kan tilpasses partnernes visuelle profil.

Selve salget innebærer at produkter virksomhetene selv ikke kan levere, går automatisk videre til LaserTrykk, helt uten at dette påvirker hverken sluttkunden eller trykkeriet. Det samarbeidende trykkeriet får selv 20 prosent rabatt på LaserTrykks listepriser, og kan utover dette bestemme sluttkundens pris – og derfor også sin egen avanse i salgsprosessen.

– Sånn sett er vårt whitelabel-konsept ganske genialt, og trykkerier kan få en topp moderne webshop helt gratis, samt at de slipper å bruke tid og penger på å utvikle produkter de har et svært lite salg av. Sammen kan vi derfor gi kunden et større utvalg og samtidig øke salget, resonnerer Grønborg.

Store forventninger
Ifølge Anders Grønborg og LaserTrykk vil denne formen for samarbeid både kunne føre til gode avanser og økt salg for alle parter, og ikke minst økt lokal produksjon hos de mindre trykkeriene som sliter som følge av nedgangstidene.

– Vi er representert i hele Skandinavia, og ser tendenser til at denne typen samarbeid har fungert utmerket. Flere små, lokale trykkerier har inngått avtaler med oss, og vi opplever økende interesse for konseptet.

– Det forteller oss at markedet har behov for totalleverandører, og jeg kan ikke forestille meg at det ikke også kan gjelde kunder og trykkerier også i Norge, avrunder Grønborg, som har investert et tosifret millionbeløp i høyteknologisk trykkerutstyr.

LaserTrykk.no A/S er et av Nordens største digitaltrykkerier, og har etablert seg både i Norge, Danmark, Sverige, Storbritannia og Tyskland. Trykkeriet har opplevd en høy vekstrate og består også av boktrykkeriet Scandinavian Book A/S.

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx