Det stilles stadig høyere krav til emballasjen

PUBLISERT: 3 desember 2015
OPPDATERT: 26 januar

Sara Larsson i Broby Grafiska slår fast at det stilles stadig høyere krav til emballasjen som varemerkebærer. Og miljøkravene er fortsatt sterke.

Sara Larsson er sjef for grafisk design hos Broby Grafiske i Sunne, som driver utdanning av emballasjedesignere og grafiske formgivere.  Hun ser at byråer og varemerkeeiere blir stadig med kunnskapsrike om hvilke materialer og produksjonsmetoder som er miljøvennlige.

Forbrukerens opplevelse er viktig
– Men fremfor alt handler det om at forbrukeren skal oppleve at emballasjen er miljøvennlig, sier hun i et intervju med bladet Sign&Print.

-Det behøver ikke alltid bety at den er det. Derfor er det viktig at jeg som forbruker kan forstå miljøverdien på en logisk måte.

Sara Larsson mener at overemballering med flere materialer utenpå hverandre ikke forekommer lenger, siden forbrukerne skal kildesortere brukt emballasje. Samtidig blir det stadig flere små forpakninger for å redusere matsvinnet og på grunn av at husholdningene blir mindre.

Produktene skal passe vår identitet
Dessuten endres forbrukerne bevegelsesmønstre. Mens det før var viktig at forbrukeren forsto hva som var i emballasjen, lleter vi nå  som forbrukere etter produkter som passer vår identitet.

– Derfor blir emballasjen også mer uttrykksfull. Vi ser eksempler på sesong- og kampankebaserte kolleksjoner der man har forstått at emballasjen kan erstatte reklamedisplay. Derfor må emballasjen oppdateres stadig oftere.

Sara Larsson tror vi er på vei mot en utvikling der forbrukeren kan forflytte seg sømløst mellom eksponeringsflater, for eksempel mellom emballasje og mobiltelefon. For eksempel kan man trykke elektronikk på emballasjen som kommuniserer med smarttelefoner.

Personlig kjøpsoplevelse
– Teknologien muliggjør en personalisert kjøpsopplevelse, sier Larsson.

For varemerkeeiere innebærer en slik teknologi at de får oversikt over forbrukernes handlemønstre på samme måte som Google og Facebook lærer seg våre surfevaner og tilpasser annonser deretter.
Emballasjen må skape en opplevelse som gjør at forbrukeren identifiserer seg med produktet.

For trykkerier og konverteringsbedrifter innebærer disse trendene at de må kunne trykke på miljøvennlig materialer.

Forståelse av verdikjeden
– Designerne må forstå hele kjeden og se muligheter, ikke begrensinger. Emballasjen har blitt den sterkeste varemerkebæreren som kommuniserer lengst med forbrukeren.

Men ansvaret for emballasjen er i dag oppdelt. Det samme gjelder rollene i kjeden. Sara Larsson mener at det finnes teknologi som gir et helhetsbilde over varemerket, men at det ikke benyttes i dag.

– Her kommer det til å skje en forflytning, for eksempel ved at byråene blir bedre på trykkteknikk og repro.

Sømløs varemerkeopplevelse
Sara Larsson mener at det i Sverige er et høyt nivå på emballasjedesign. Hun nevner BillerudKorsnäs som eier designbyrået Nine og dermed har kontroll over hele verdikjeden fra materialfremstilling til kommunikasjon og design.

– Jeg tror likevel at vi i Sverige kan bli bedre på å integrere emballasjen i en varemerkeopplevelse som er sømløs mellom eksponeringsflatene.

Emballasjen skal beskytte varen fra A til B, og den skal kommunisere de riktige tingene. Det er viktig å vite mye om kunden, men også være klar over at kunden ikke alltid vet best.

Mer digitaltrykk
– Å våge å tenke annerledes kan gi suksess, sier Larsson og viser til Apples lansering av iPad, som de færreste forbrukere trodde at de trengte før den kom.

Sara Larsson tror at det vil bli mer fokus på digitaltrykk, siden denne teknologien gir muligheter for personalisering og miljøforbedring.

– Man kan kontrollere opplaget på en helt annen måte med digitaltrykk. En bevisst forbruker kommer til å stille høyere krav til trykkvalitet, akkurat som de i dag stiller krav til materialet.

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar