Det slurves med merkingen av varer, ifølge Mattilsynet

PUBLISERT: 21 november 2017
OPPDATERT: 26 januar

Mattilsynet har sjekket merkingen på 74 melkeprodukter fra 23 virksomheter. De fant avvik på 38 produkter fra 20 virksomheter. Kun tre produsenter var uten avvik.

– Selv om de fleste avvikene var mindre vesentlige, viser funnene at virksomhetene fortsatt har et stykke å gå for å følge kravene til merking, oppsummerer Mattilsynet.

– Vi er ikke kjent med at noen av avvikene har vært av en slik art at de har kunnet medføre helsefare for forbruker, heter det i rapporten.

Flest avvik i næringsdeklarasjonen
Det overordnede målet med kampanjen, som ble gjennomført fra 5. mars til 15. mai 2017, var å føre tilsyn med hvordan virksomhetene etterlever merkeregelverket, og å øke virksomhetens kompetanse om korrekt og redelig merking av matvarer.

Mattilsynet undersøkte ferdigpakket melk, melkeprodukter og iskrem som er produsert i Norge, EØS og i tredjeland. De fleste avvikene ble funnet i næringsdeklarasjonen, betegnelsen på melkeprodukter, ingredienslisten og god opplysningspraksis.

Gjentatte feil
* I næringsdeklarasjonen er det ikke benyttet forskriftsbestemt ordlyd for næringsstoffene
* På melkeprodukter er ikke fettprosenten angitt som en del av betegnelsen, noe som er et krav
* Uoverensstemmelser mellom opplysning i produktdatablad og ingrediensliste
* Brudd på bestemmelser om bruk av påstander og negativ merking, som «naturlige» og «ingen kunstige» tilsetningsstoffer

Avvik på halvparten
Totalt var det avvik på cirka halvparten av produktene, og for to tredeler av disse var det brudd på obligatoriske merkekrav. Det var for eksempel bruk av feil ordlyd i næringsdeklarasjonen eller mangler ved betegnelsen.

– En tredel av avvikene hadde vesentlige feil som kan være egnet til å villede forbruker, står det i rapporten.

Her dreier det seg om næringsmidlenes egenskaper og sammensetning.Samtidig er det funnet få feil på sjekkpunktene for ernæringspåstander.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex