Deltakerne i smartPACK var sammen på speed-dating

PUBLISERT: 26 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar
||

Den andre workshopen i næringsklyngen smartPACK var lagt over to dager for at deltakerne skulle få tid til å bli bedre kjent med hverandre og hverandres bedrifter.

27.-28- februar fra lunsj til lunsj var næringsklyngen smartPACK samlet på Olavsgaard. Mye av programmet handlet om speed-dating, slik at deltakerne kunne bli bedre kjent med hverandre og hverandres bedrifter.

Workshop nr. 2 i smartPACK
smartPACK ledes av Emballasjeforeningen og omfatter nå 25 bedrifter som har fokus på løsninger for emballering og distribusjon av matvarer. Les om prosjektet på smartpackinnovation.no.

Prosjektet hadde sin første kick-off i september 2017, etter at prosjektet ble initiert i mars samme år, med støtte fra fylkeskommunene i Akershus og Østfold.

– Vi har midler til å drive frem til sommeren 2019, men håper å få mer støtte. Vi håper å få fram et fyrtårnprosjekt som alle kan stille seg bak og som er synlig for andre, sa prosjektleder Jørgen Ingeberg på workshopen.

Han hadde invitert Trine Kopstad Berentsen fra Solenergiklyngen for å fortelle hvordan de har utviklet sitt samarbeid.

– Selv om dette er en helt annen bransje, er utfordringene med å organisere klyngesamarbeidet de samme, forteller Ingeberg.

Opprettet i Kunnskapsbyen
Solenergiklyngen ble startet i 2016 ved Kunnskapsbyen på Kjeller, bygget på et nettverkssamarbeid som hadde pågått siden 2013. Nettverket har nå 60 medlemsbedrifter, ni FoU-aktører og 12 utviklingsaktører, de fleste a dem i Oslo-området.

– Søknadsprosessen for å få støtte er veldig detaljert, sa Berentsen, som rådet smartPACK-deltakerne til å jobbe systematisk for å bli enige om strategi og hovedmål for samarbeidet.

– Resten handler om å bli kjent med hverandre, bruke innovasjonspartnerne og bli enige om markedsområder, sa hun.

– Det gjelder å utvikle en delingskultur, noe som ikke er så lett i utgangspunktet. Man må bli kjent med hverandre for å bygge tillit. Å utvikle klyngemetodikk tar tid.

Etter alt å dømme gikk deltakerne i smartPACK inn i speed-datingen med stor iver, og med nettverksbygging utover kvelden burde noe av grunnlaget for et godt samarbeid være lagt.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x