Deltakerne i smartPACK var sammen på speed-dating

PUBLISERT: 26 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar
||

Den andre workshopen i næringsklyngen smartPACK var lagt over to dager for at deltakerne skulle få tid til å bli bedre kjent med hverandre og hverandres bedrifter.

27.-28- februar fra lunsj til lunsj var næringsklyngen smartPACK samlet på Olavsgaard. Mye av programmet handlet om speed-dating, slik at deltakerne kunne bli bedre kjent med hverandre og hverandres bedrifter.

Workshop nr. 2 i smartPACK
smartPACK ledes av Emballasjeforeningen og omfatter nå 25 bedrifter som har fokus på løsninger for emballering og distribusjon av matvarer. Les om prosjektet på smartpackinnovation.no.

Prosjektet hadde sin første kick-off i september 2017, etter at prosjektet ble initiert i mars samme år, med støtte fra fylkeskommunene i Akershus og Østfold.

– Vi har midler til å drive frem til sommeren 2019, men håper å få mer støtte. Vi håper å få fram et fyrtårnprosjekt som alle kan stille seg bak og som er synlig for andre, sa prosjektleder Jørgen Ingeberg på workshopen.

Han hadde invitert Trine Kopstad Berentsen fra Solenergiklyngen for å fortelle hvordan de har utviklet sitt samarbeid.

– Selv om dette er en helt annen bransje, er utfordringene med å organisere klyngesamarbeidet de samme, forteller Ingeberg.

Opprettet i Kunnskapsbyen
Solenergiklyngen ble startet i 2016 ved Kunnskapsbyen på Kjeller, bygget på et nettverkssamarbeid som hadde pågått siden 2013. Nettverket har nå 60 medlemsbedrifter, ni FoU-aktører og 12 utviklingsaktører, de fleste a dem i Oslo-området.

– Søknadsprosessen for å få støtte er veldig detaljert, sa Berentsen, som rådet smartPACK-deltakerne til å jobbe systematisk for å bli enige om strategi og hovedmål for samarbeidet.

– Resten handler om å bli kjent med hverandre, bruke innovasjonspartnerne og bli enige om markedsområder, sa hun.

– Det gjelder å utvikle en delingskultur, noe som ikke er så lett i utgangspunktet. Man må bli kjent med hverandre for å bygge tillit. Å utvikle klyngemetodikk tar tid.

Etter alt å dømme gikk deltakerne i smartPACK inn i speed-datingen med stor iver, og med nettverksbygging utover kvelden burde noe av grunnlaget for et godt samarbeid være lagt.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David