Deltakerne i smartPACK var sammen på speed-dating

PUBLISERT: 26 februar 2018
OPPDATERT: 26 januar
||

Den andre workshopen i næringsklyngen smartPACK var lagt over to dager for at deltakerne skulle få tid til å bli bedre kjent med hverandre og hverandres bedrifter.

27.-28- februar fra lunsj til lunsj var næringsklyngen smartPACK samlet på Olavsgaard. Mye av programmet handlet om speed-dating, slik at deltakerne kunne bli bedre kjent med hverandre og hverandres bedrifter.

Workshop nr. 2 i smartPACK
smartPACK ledes av Emballasjeforeningen og omfatter nå 25 bedrifter som har fokus på løsninger for emballering og distribusjon av matvarer. Les om prosjektet på smartpackinnovation.no.

Prosjektet hadde sin første kick-off i september 2017, etter at prosjektet ble initiert i mars samme år, med støtte fra fylkeskommunene i Akershus og Østfold.

– Vi har midler til å drive frem til sommeren 2019, men håper å få mer støtte. Vi håper å få fram et fyrtårnprosjekt som alle kan stille seg bak og som er synlig for andre, sa prosjektleder Jørgen Ingeberg på workshopen.

Han hadde invitert Trine Kopstad Berentsen fra Solenergiklyngen for å fortelle hvordan de har utviklet sitt samarbeid.

– Selv om dette er en helt annen bransje, er utfordringene med å organisere klyngesamarbeidet de samme, forteller Ingeberg.

Opprettet i Kunnskapsbyen
Solenergiklyngen ble startet i 2016 ved Kunnskapsbyen på Kjeller, bygget på et nettverkssamarbeid som hadde pågått siden 2013. Nettverket har nå 60 medlemsbedrifter, ni FoU-aktører og 12 utviklingsaktører, de fleste a dem i Oslo-området.

– Søknadsprosessen for å få støtte er veldig detaljert, sa Berentsen, som rådet smartPACK-deltakerne til å jobbe systematisk for å bli enige om strategi og hovedmål for samarbeidet.

– Resten handler om å bli kjent med hverandre, bruke innovasjonspartnerne og bli enige om markedsområder, sa hun.

– Det gjelder å utvikle en delingskultur, noe som ikke er så lett i utgangspunktet. Man må bli kjent med hverandre for å bygge tillit. Å utvikle klyngemetodikk tar tid.

Etter alt å dømme gikk deltakerne i smartPACK inn i speed-datingen med stor iver, og med nettverksbygging utover kvelden burde noe av grunnlaget for et godt samarbeid være lagt.

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1